Процедура закупівлі оголошена 29.11.2019 16:57. Дата останніх змін - 08.01.2020 15:48
Пелети паливні з лушпиння соняшника в гранулі -
| Ідентифікатор закупівлі | UA-2019-11-29-000803-a | |
| ID | 7d573d9513fb401c9885496e78bd8723 |
Очікувана вартість закупівлі
938`000.00 Гривня
Ви ще не берете участь в обговоренні цієї закупівлі
Ви ще не берете участь у цій закупівлі
Відмітити оголошення
Додати у вибране
Приховати
Запланувати участь
ДК 021:2015, код 09110000-3 – Тверде паливо (пелети паливні з лушпиння соняшника в гранулі)
Закупівельник (Проводить закупівлю)
| Найменування замовника | ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ НОВОУКРАЇНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ | |
| Очікувана вартість закупівлі | 938`000.00 Гривня (з ПДВ) | |
| Розмір мінімального кроку пониження ціни | 938.00 Гривня | |
| Загальний розмір забезпечення тендерних пропозиції | 25`000.00 Гривня | |
| Процедура закупівлі | Відкриті торги | |
| Метод оцінки тендерних пропозицій учасників | Оцінка тендерних пропозицій учасників за найменшою пропозицією |
Закупівля оголошена
29.11.19
Період уточнень
до 06.12.19
Період оскаржень
до 12.12.19
Подання пропозицій
до 16.12.19
Аукціон
16.12.19
Кваліфікація переможця
з 16.12.19
Пропозиції розглянуті
з 20.12.19
Завершена
08.01.20
05.12.2019, 20:25
Настанови щодо етичної поведінки учасників
Загальне запитання щодо оголошення
В Документації зазначено, що Учасники закупівлі повинні при підготовці тендерної пропозиції підтвердити відповідність вимогам щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель згідно затвердженої Мінекономіки типової форми Настанов щодо етичної поведінки учасників/потенційних учасників під участі в публічних закупівлях з наданням копії або оригіналу таких настанов. З огляду на це, учасники подають у складі тендерної пропозиції документи, що підтверджують запровадження на підприємстві учасника політики щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель, добросовісної конкуренції. Серед таких документів повинен знаходитись наказ підприємства-учасника щодо призначення уповноваженого працівника за контроль та дотримання заходів і політики етичної поведінки при участі у процедурах публічних закупівель.
Питання: Якщо на підприємстві не запроваджена ще політики щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель, добросовісної конкуренції та немає уповноваженого працівника за контроль та дотримання заходів і політики етичної поведінки при участі у процедурах публічних закупівель, то достатньо буде надати про це довідку у довільній формі? Також повідомляємо, що листи Мінекономіки не встановлюють норм права,
носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.
Питання: Якщо на підприємстві не запроваджена ще політики щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель, добросовісної конкуренції та немає уповноваженого працівника за контроль та дотримання заходів і політики етичної поведінки при участі у процедурах публічних закупівель, то достатньо буде надати про це довідку у довільній формі? Також повідомляємо, що листи Мінекономіки не встановлюють норм права,
носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.
Відповідь замовника (Відповідь зареєстровано 09.12.2019, 15:53)
Потенційним учасником повідомляється про неможливість виконання вказаної вимоги за тендерною документацією нібито з підстав її дискримінаційності та відсутності необхідності дотримання політики доброчесності.
Не можемо погодитись з такою позицією та наводимо наступні пояснення стосовно законності та відповідності принципам здійснення закупівель.
Система публічних закупівель Prozorro була створена для пошуку на конкурентній основі добросовісних, кваліфікованих постачальників, що готові запропонувати Замовнику закупівлі товар на найкращих умовах. Однак, системою Prozorro не було передбачено запобіжників від участі недобросовісних учасників, які досить часто маніпулюють ціною та інформацією в торгах, що призводить до неякісного виконання договорів поставки або їх невиконання вцілому. Поряд з цим, існує і певна кількість недобросовісних замовників закупівель, поведінка яких також не відповідає принципам публічних закупівель, і взяті зобов’язання учасників під час процедури закупівлі ними ж грубо порушуються.
З огляду на це Уповноваженим органом – Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України започатковано практику приведення принципів діяльності суб’єктів господарювання замовників та учасників торгів до рівня доброчесності, справедливості, поваги один до одного та створення умов для економічного благополуччя держави.
Відтак, Уповноважений орган сформував відповідну свою позицію та рекомендації за листом №3304-04/13647-06 від 01.04.2019 року щодо Замовників торгів та таку з позицію для учасників торгів за листом №3301-04/47784-06 від 15.11.2019 року щодо необхідності дотримання усіх суб’єктів закупівель вимог щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель. З огляду на це, тендерним комітетом встановлено вимогу про формування відповідної політики підприємства-учасника з обов’язком дотримуватись позиції центрального органу виконавчої влади задля реалізації основних принципів публічних закупівель згідно статті 3 Закону.
Вказана вимога за тендерною документацією не може бути дискримінаційною до учасників, які дотримуються принципів доброчесності. Вимога про надання учасником документів, що підтверджують запровадження на підприємстві учасника політики щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель, добросовісної конкуренції та наказу підприємства-учасника щодо призначення уповноваженого працівника за контроль та дотримання заходів і політики етичної поведінки при участі у процедурах публічних закупівель, а також настанови (інструкція, програма) підприємства щодо виконання вказаної політики звернена до необмеженої кількості потенційних учасників. Отже, вказана вимога не є дискримінаційною за своєю суттю. Окрім цього, учасником не доведено неможливість виконання вказаної вимоги за тендерною документацією, а також не надано доказів неможливості запровадження відповідної політики.
Учасники повинні надати саме запитувані тендерною документацією документи. Надання довідки-пояснення у довільній формі щодо відсутності можливості забезпечити впровадження політики етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель.
Не можемо погодитись з такою позицією та наводимо наступні пояснення стосовно законності та відповідності принципам здійснення закупівель.
Система публічних закупівель Prozorro була створена для пошуку на конкурентній основі добросовісних, кваліфікованих постачальників, що готові запропонувати Замовнику закупівлі товар на найкращих умовах. Однак, системою Prozorro не було передбачено запобіжників від участі недобросовісних учасників, які досить часто маніпулюють ціною та інформацією в торгах, що призводить до неякісного виконання договорів поставки або їх невиконання вцілому. Поряд з цим, існує і певна кількість недобросовісних замовників закупівель, поведінка яких також не відповідає принципам публічних закупівель, і взяті зобов’язання учасників під час процедури закупівлі ними ж грубо порушуються.
З огляду на це Уповноваженим органом – Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України започатковано практику приведення принципів діяльності суб’єктів господарювання замовників та учасників торгів до рівня доброчесності, справедливості, поваги один до одного та створення умов для економічного благополуччя держави.
Відтак, Уповноважений орган сформував відповідну свою позицію та рекомендації за листом №3304-04/13647-06 від 01.04.2019 року щодо Замовників торгів та таку з позицію для учасників торгів за листом №3301-04/47784-06 від 15.11.2019 року щодо необхідності дотримання усіх суб’єктів закупівель вимог щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель. З огляду на це, тендерним комітетом встановлено вимогу про формування відповідної політики підприємства-учасника з обов’язком дотримуватись позиції центрального органу виконавчої влади задля реалізації основних принципів публічних закупівель згідно статті 3 Закону.
Вказана вимога за тендерною документацією не може бути дискримінаційною до учасників, які дотримуються принципів доброчесності. Вимога про надання учасником документів, що підтверджують запровадження на підприємстві учасника політики щодо етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель, добросовісної конкуренції та наказу підприємства-учасника щодо призначення уповноваженого працівника за контроль та дотримання заходів і політики етичної поведінки при участі у процедурах публічних закупівель, а також настанови (інструкція, програма) підприємства щодо виконання вказаної політики звернена до необмеженої кількості потенційних учасників. Отже, вказана вимога не є дискримінаційною за своєю суттю. Окрім цього, учасником не доведено неможливість виконання вказаної вимоги за тендерною документацією, а також не надано доказів неможливості запровадження відповідної політики.
Учасники повинні надати саме запитувані тендерною документацією документи. Надання довідки-пояснення у довільній формі щодо відсутності можливості забезпечити впровадження політики етичної поведінки під час здійснення публічних закупівель.
05.12.2019, 20:32
Надання фінансово-платіжні документи (платіжні доручення) щодо оплати такого залученого обладнання за третій квартал 2019 року або більш пізню дату.
Загальне запитання щодо оголошення
В Документації зазначено, що на підтвердження права користування обладнанням, що вказане у довідці про наявність матеріально-технічної бази, учасники, які володіють обладнанням, механізмами, транспортними засобами тощо не на праві власності, а на праві користування, надають фінансово-платіжні документи (платіжні доручення) щодо оплати такого залученого обладнання за третій квартал 2019 року або більш пізню дату.
Питання: Якщо Учасник тільки уклав відповідні договори, а тому ще оплачував за користування обладнанням, механізмами, транспортними засобами, то він не може надати фінансово-платіжні документи (платіжні доручення) щодо оплати такого залученого обладнання за третій квартал 2019 року або більш пізню дату. Або Учасник користується МТБ на безоплатної основі, то він також не зможе надати фінансово-платіжні документи (платіжні доручення) щодо оплати такого залученого обладнання за третій квартал 2019 року або більш пізню дату. Тому просимо вилучити дану дискримінаційну вимогу з Документації.
Питання: Якщо Учасник тільки уклав відповідні договори, а тому ще оплачував за користування обладнанням, механізмами, транспортними засобами, то він не може надати фінансово-платіжні документи (платіжні доручення) щодо оплати такого залученого обладнання за третій квартал 2019 року або більш пізню дату. Або Учасник користується МТБ на безоплатної основі, то він також не зможе надати фінансово-платіжні документи (платіжні доручення) щодо оплати такого залученого обладнання за третій квартал 2019 року або більш пізню дату. Тому просимо вилучити дану дискримінаційну вимогу з Документації.
Відповідь замовника (Відповідь зареєстровано 09.12.2019, 15:54)
Замовником вимога про надання фінансово-платіжних документів, що підтверджує факт користування обладнанням, механізмами, транспортними засобами сформована на виконання положень статті 16 Закону. Її ціль встановити реальний факт наявності виробничих потужностей учасника забезпечити умови виконання Договору про закупівлю. Вказана вимога сформована до усіх без винятку учасників відтак, не може визнаватись дискримінаційною.
Поряд з цим, статтею 759 Цивільного кодексу України передбачено: «За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.». Статтею 762 ЦК України встановлено: «За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Якщо розмір плати не встановлений договором, він визначається з урахуванням споживчої якості речі та інших обставин, які мають істотне значення. Плата за користування майном може вноситися за вибором сторін у грошовій або натуральній формі. Форма плати за користування майном встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором».
З огляду на вказане, безкоштовна форма договорів щодо залучення об’єктів МТБ не відповідає положенням законодавства.
Підсумовуючи все зазначене, учасники зобов’язані виконати вимогу за тендерною документацією саме у формі надання відповідних документальних підтверджень фінансово-платіжних операцій за користування залученим майном. Учасники усі рівні у вказаному обов’язку і його виконання не порушує принципи закупівель.
Поряд з цим, статтею 759 Цивільного кодексу України передбачено: «За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.». Статтею 762 ЦК України встановлено: «За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Якщо розмір плати не встановлений договором, він визначається з урахуванням споживчої якості речі та інших обставин, які мають істотне значення. Плата за користування майном може вноситися за вибором сторін у грошовій або натуральній формі. Форма плати за користування майном встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором».
З огляду на вказане, безкоштовна форма договорів щодо залучення об’єктів МТБ не відповідає положенням законодавства.
Підсумовуючи все зазначене, учасники зобов’язані виконати вимогу за тендерною документацією саме у формі надання відповідних документальних підтверджень фінансово-платіжних операцій за користування залученим майном. Учасники усі рівні у вказаному обов’язку і його виконання не порушує принципи закупівель.
05.12.2019, 20:38
Перевірка знань з питань охорони праці, електробезпеки та пожежної безпеки, гігієни праці, надання першої допомоги потерпілим
Загальне запитання щодо оголошення
В Документації зазначено, що у складі тендерної пропозиції учасники повинні документально підтвердити наявність у штаті підприємства мінімум одного найманого працівника, що здійснив у період 2018-2019 роках навчання та перевірку знань з питань охорони праці, електробезпеки та пожежної безпеки, гігієни праці, надання першої допомоги потерпілим з наданням відповідного посвідчення на таку. Також надається витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці
Питання: Якщо у штаті підприємства немає такого працівника, то як цей факт зможе негативно вплинути на якість та своєчасність поставки паливних пелет? Предметом закупівлі за даними торгами є пелети паливні з лушпиння соняшника в гранулі, а не надання послуг з питань охорони праці, електробезпеки та пожежної безпеки, гігієни праці, надання першої допомоги потерпілим. Тому просимо вилучити дану дискримінаційну вимогу з Документації.
Питання: Якщо у штаті підприємства немає такого працівника, то як цей факт зможе негативно вплинути на якість та своєчасність поставки паливних пелет? Предметом закупівлі за даними торгами є пелети паливні з лушпиння соняшника в гранулі, а не надання послуг з питань охорони праці, електробезпеки та пожежної безпеки, гігієни праці, надання першої допомоги потерпілим. Тому просимо вилучити дану дискримінаційну вимогу з Документації.
Відповідь замовника (Відповідь зареєстровано 09.12.2019, 15:56)
Відповідно до статті 16, абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, тендерний комітет під час складання вимог за тендерною документацією з метою відбору якісного суб’єкта господарювання, потенційного учасника-переможця має право встановити у складі тендерної документації умови, що передбачені законодавством України до всіх без винятку учасників закупівлі. Виконання таких вимог учасниками закупівлі підтвердить надійність та стабільність ведення господарської діяльності учасниками закупівлі, а відтак дозволить бути впевненим у виконанні майбутнього договору про закупівлю. Встановлена вимога цілком та повністю відповідає діючому законодавству та не може бути дискримінаційною.
Позаяк постачання твердого палива здійснюється суб’єктами господарювання на комерційній промисловій основі, а сам товар є вогненебезпечним, що в свою чергу може негативно впливати на здоров’я та безпеку як працівників постачальника так і споживачів важливість мати фахівця, що володіє основами в сфері безпеки праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку повністю кореспондується з таким кваліфікаційним критерієм, передбаченим частиною 2 статті 16 Закону як «наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Однак, саме на Замовника покладено обов’язок наповнити змістом даний кваліфікаційний критерій, а також встановити форму та спосіб такого підтвердження учасниками закупівлі.
Статтею 2 Закону України «Про охорону праці» передбачено: «Дія цього Закону поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та на всіх працюючих».
Відповідно до статті 18 Закону України «Про охорону праці» працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.
Статтею 13 Закону України «Про охорону праці» задекларовано наступну вимогу:
«Роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме:
створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання …».
Основним нормативним актом, що регламентує порядок та види навчання, а також форми перевірки знань з охорони праці є НПАОП 0.00-4.12-05 “Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці”. Даний нормативний документ спрямований на реалізацію в Україні системи безперервного навчання з питань охорони праці, яке проводиться з працівниками в процесі трудової діяльності.
Вимоги Типового положення є обов’язковими для виконання усіма центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, бюджетними установами та суб’єктами господарської діяльності незалежно від форми власності та видів діяльності.
Нагляд за дотриманням даного Типового положення здійснюють органи державного нагляду за охороною праці, а контроль служби охорони праці центральних та місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та підприємств.
Посадові особи, діяльність яких пов’язана з організацією безпечного ведення робіт, під час прийняття на роботу і періодично, один раз на три роки, проходять навчання, а також перевірку знань з питань охорони праці. У разі виявлення у працівників, у тому числі посадових осіб, незадовільних знань з питань охорони праці, вони повинні у місячний строк пройти повторне навчання і перевірку знань.
Працівники, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці, до роботи не допускаються.
Відповідальність за організацію та здійснення інструктажів, навчання та перевірки знань з питань охорони праці покладається на роботодавця.
Відповідно до п. 3.13. Типового положення, особам, які під час перевірки знань з охорони праці виявили задовільні результати, видається посвідчення про перевірку знань з питань охорони праці (додаток 2). При цьому в протоколі та посвідченні у стислій формі зазначається перелік основних нормативно-правових актів з охорони праці та з безпечного виконання конкретних видів робіт, в обсязі яких працівник пройшов перевірку знань.
Частиною 2 статті 21 Кодексу Цивільного захисту України встановлено обов’язки до усіх громадян України, в тому числі тих, що є працівниками підприємств-учасників процедур тендерних закупівель, зокрема:
«Громадяни України зобов’язані:
виконувати правила пожежної безпеки, забезпечувати будівлі, які їм належать на праві приватної власності, первинними засобами пожежогасіння, навчати дітей обережному поводженню з вогнем.».
Статтею 39 Кодексу Цивільного захисту України (далі – Кодекс ЦЗУ) передбачено: «Навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях здійснюється:
1) за місцем роботи - працюючого населення;
2) за місцем навчання - дітей дошкільного віку, учнів та студентів;
3) за місцем проживання - непрацюючого населення.»
Окрім цього, вже згаданим Кодексом Цивільного захисту України передбачено наступні положення:
«Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб’єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб’єктів господарювання.», - стаття 55 Кодексу ЦЗУ.
Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об’єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій - стаття 70 Кодексу ЦЗУ.
З огляду на все вказане вище, чинним законодавством передбачено вимогу до підприємства, які зобов’язані мати належним чином підготовлений персонал або відповідального/уповноваженого працівника, що володіє достатніми знаннями у сфері безпеки праці, в т.ч. охорони праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку, інакше відсутність такого працівника може бути як причиною нещасного випадку на виробництві так і підставою для зупинки роботи підприємства.
Зазначений допуск можуть отримати лише ті працівники Постачальника, які пройшли відповідне навчання з охорони праці та пожежної безпеки.
Крім того, згідно Правил пожежної безпеки в компаніях, на підприємствах та в організаціях енергетичної галузі України, затверджених Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 26 вересня 2018 року № 491, допуск до роботи осіб, які не пройшли інструктажі, спеціальне навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, забороняється.
Згідно п. 2 розділу III вищезазначеного наказу Керівники підприємств, їх заступники та інші посадові особи структурних підрозділів, до обов'язків яких належить забезпечення виконання заходів пожежної безпеки, а також виконання цих заходів, повинні проходити навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки до початку виконання своїх обов'язків та періодично (один раз на три роки) відповідно до порядку, встановленого пунктом 7 розділу III даного наказу.
Згідно п. 6 розділу III вищезазначеного наказу, після закінчення навчання з питань пожежної безпеки особам, які успішно пройшли перевірку знань і склали заліки, видається посвідчення, яке має наскрізну нумерацію та дійсне в межах України, що встановлюється ДСНС України. Результати заліків оформлюються протоколом. Форму посвідчення про проходження навчання з питань пожежної безпеки наведено у додатку 4 до цих Правил.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про охорону праці», охорона праці – це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Відповідно до ст. 2 вищезазначеного Закону, – дія цього Закону поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та на всіх працюючих.
Згідно зі ст. 18 цього Закону, не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці.
Згідно п.1 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 р., – ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Згідно п.2 розділу I Правил – ці Правила є обов’язковими для виконання суб’єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до п. 16 розділу II Правил, – посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях».
Відповідно до ст. 8 ЗУ «Про пожежну безпеку», особи, яких приймають на роботу, пов'язану з підвищеною пожежною небезпекою, повинні попередньо пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Працівники, зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, один раз на рік проходять перевірку знань відповідних нормативних актів з пожежної безпеки, а посадові особи до початку виконання своїх обов'язків і періодично (один раз на три роки) проходять навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки.
Невідповідність встановленим законодавством вимогам з питань охорони праці та пожежної безпеки ставить під сумнів кваліфікацію підприємства, як сумлінного і законослухняного постачальника твердого палива.
З огляду на вказане вище, вважаємо оскарження вказаних вимог за тендерною документацією надуманим та необґрунтованим. Наявність вказаного працівника, що володіє знаннями в сфері охорони праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку узгоджується з положеннями законодавства, відповідає принципам закупівель та не обмежує участь відповідальних підприємств-постачальників твердого палива за безпеку як своїх працівників так і споживачів, що обслуговуються.
Окрім цього, учасником-скаржником недоведено факт неможливості забезпечити навчання свого працівника про охорону праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку, а відтак підтвердження проходження навчання та перевірку знань щодо законів та нормативно-правових актів у сфері охорони праці та пожежної безпеки.
Звертаємо увагу, що відповідна вимога за тендерною документацією вже була предметом розгляду Органу оскарження у закупівлі за ідентифікатором UA-2019-08-15-000763-a, де сторонами були вказані суб’єкти закупівель, що і у даній Скарзі:
Замовник - комунальне некомерційне підприємство "Чернігівська центральна районна лікарня" Чернігівської районної ради Чернігівської області; Скаржник - товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ". Відповідно до рішення № 13208-р/пк-пз від 18.09.2019 року з аналогічного питання Колегія постановила: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконання наведених вище вимог Документації та не підтвердив, яким чином встановлення наведеної вище вимоги Документації порушує його права та законні інтереси, пов’язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.».
З метою формування однозначної правової позиції державними органами при формуванні вимог за тендерною документацією Замовник не має правових підстав для визнання оспорюваної вимоги незаконною.
Позаяк постачання твердого палива здійснюється суб’єктами господарювання на комерційній промисловій основі, а сам товар є вогненебезпечним, що в свою чергу може негативно впливати на здоров’я та безпеку як працівників постачальника так і споживачів важливість мати фахівця, що володіє основами в сфері безпеки праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку повністю кореспондується з таким кваліфікаційним критерієм, передбаченим частиною 2 статті 16 Закону як «наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Однак, саме на Замовника покладено обов’язок наповнити змістом даний кваліфікаційний критерій, а також встановити форму та спосіб такого підтвердження учасниками закупівлі.
Статтею 2 Закону України «Про охорону праці» передбачено: «Дія цього Закону поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та на всіх працюючих».
Відповідно до статті 18 Закону України «Про охорону праці» працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.
Статтею 13 Закону України «Про охорону праці» задекларовано наступну вимогу:
«Роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме:
створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання …».
Основним нормативним актом, що регламентує порядок та види навчання, а також форми перевірки знань з охорони праці є НПАОП 0.00-4.12-05 “Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці”. Даний нормативний документ спрямований на реалізацію в Україні системи безперервного навчання з питань охорони праці, яке проводиться з працівниками в процесі трудової діяльності.
Вимоги Типового положення є обов’язковими для виконання усіма центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, бюджетними установами та суб’єктами господарської діяльності незалежно від форми власності та видів діяльності.
Нагляд за дотриманням даного Типового положення здійснюють органи державного нагляду за охороною праці, а контроль служби охорони праці центральних та місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та підприємств.
Посадові особи, діяльність яких пов’язана з організацією безпечного ведення робіт, під час прийняття на роботу і періодично, один раз на три роки, проходять навчання, а також перевірку знань з питань охорони праці. У разі виявлення у працівників, у тому числі посадових осіб, незадовільних знань з питань охорони праці, вони повинні у місячний строк пройти повторне навчання і перевірку знань.
Працівники, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці, до роботи не допускаються.
Відповідальність за організацію та здійснення інструктажів, навчання та перевірки знань з питань охорони праці покладається на роботодавця.
Відповідно до п. 3.13. Типового положення, особам, які під час перевірки знань з охорони праці виявили задовільні результати, видається посвідчення про перевірку знань з питань охорони праці (додаток 2). При цьому в протоколі та посвідченні у стислій формі зазначається перелік основних нормативно-правових актів з охорони праці та з безпечного виконання конкретних видів робіт, в обсязі яких працівник пройшов перевірку знань.
Частиною 2 статті 21 Кодексу Цивільного захисту України встановлено обов’язки до усіх громадян України, в тому числі тих, що є працівниками підприємств-учасників процедур тендерних закупівель, зокрема:
«Громадяни України зобов’язані:
виконувати правила пожежної безпеки, забезпечувати будівлі, які їм належать на праві приватної власності, первинними засобами пожежогасіння, навчати дітей обережному поводженню з вогнем.».
Статтею 39 Кодексу Цивільного захисту України (далі – Кодекс ЦЗУ) передбачено: «Навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях здійснюється:
1) за місцем роботи - працюючого населення;
2) за місцем навчання - дітей дошкільного віку, учнів та студентів;
3) за місцем проживання - непрацюючого населення.»
Окрім цього, вже згаданим Кодексом Цивільного захисту України передбачено наступні положення:
«Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб’єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб’єктів господарювання.», - стаття 55 Кодексу ЦЗУ.
Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об’єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій - стаття 70 Кодексу ЦЗУ.
З огляду на все вказане вище, чинним законодавством передбачено вимогу до підприємства, які зобов’язані мати належним чином підготовлений персонал або відповідального/уповноваженого працівника, що володіє достатніми знаннями у сфері безпеки праці, в т.ч. охорони праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку, інакше відсутність такого працівника може бути як причиною нещасного випадку на виробництві так і підставою для зупинки роботи підприємства.
Зазначений допуск можуть отримати лише ті працівники Постачальника, які пройшли відповідне навчання з охорони праці та пожежної безпеки.
Крім того, згідно Правил пожежної безпеки в компаніях, на підприємствах та в організаціях енергетичної галузі України, затверджених Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 26 вересня 2018 року № 491, допуск до роботи осіб, які не пройшли інструктажі, спеціальне навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, забороняється.
Згідно п. 2 розділу III вищезазначеного наказу Керівники підприємств, їх заступники та інші посадові особи структурних підрозділів, до обов'язків яких належить забезпечення виконання заходів пожежної безпеки, а також виконання цих заходів, повинні проходити навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки до початку виконання своїх обов'язків та періодично (один раз на три роки) відповідно до порядку, встановленого пунктом 7 розділу III даного наказу.
Згідно п. 6 розділу III вищезазначеного наказу, після закінчення навчання з питань пожежної безпеки особам, які успішно пройшли перевірку знань і склали заліки, видається посвідчення, яке має наскрізну нумерацію та дійсне в межах України, що встановлюється ДСНС України. Результати заліків оформлюються протоколом. Форму посвідчення про проходження навчання з питань пожежної безпеки наведено у додатку 4 до цих Правил.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про охорону праці», охорона праці – це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Відповідно до ст. 2 вищезазначеного Закону, – дія цього Закону поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та на всіх працюючих.
Згідно зі ст. 18 цього Закону, не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці.
Згідно п.1 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 р., – ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Згідно п.2 розділу I Правил – ці Правила є обов’язковими для виконання суб’єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до п. 16 розділу II Правил, – посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях».
Відповідно до ст. 8 ЗУ «Про пожежну безпеку», особи, яких приймають на роботу, пов'язану з підвищеною пожежною небезпекою, повинні попередньо пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Працівники, зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, один раз на рік проходять перевірку знань відповідних нормативних актів з пожежної безпеки, а посадові особи до початку виконання своїх обов'язків і періодично (один раз на три роки) проходять навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки.
Невідповідність встановленим законодавством вимогам з питань охорони праці та пожежної безпеки ставить під сумнів кваліфікацію підприємства, як сумлінного і законослухняного постачальника твердого палива.
З огляду на вказане вище, вважаємо оскарження вказаних вимог за тендерною документацією надуманим та необґрунтованим. Наявність вказаного працівника, що володіє знаннями в сфері охорони праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку узгоджується з положеннями законодавства, відповідає принципам закупівель та не обмежує участь відповідальних підприємств-постачальників твердого палива за безпеку як своїх працівників так і споживачів, що обслуговуються.
Окрім цього, учасником-скаржником недоведено факт неможливості забезпечити навчання свого працівника про охорону праці, електро- та пожежної безпеки, санітарного та гігієнічного забезпечення, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві, наданні першої допомоги в разі нещасного випадку, а відтак підтвердження проходження навчання та перевірку знань щодо законів та нормативно-правових актів у сфері охорони праці та пожежної безпеки.
Звертаємо увагу, що відповідна вимога за тендерною документацією вже була предметом розгляду Органу оскарження у закупівлі за ідентифікатором UA-2019-08-15-000763-a, де сторонами були вказані суб’єкти закупівель, що і у даній Скарзі:
Замовник - комунальне некомерційне підприємство "Чернігівська центральна районна лікарня" Чернігівської районної ради Чернігівської області; Скаржник - товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ". Відповідно до рішення № 13208-р/пк-пз від 18.09.2019 року з аналогічного питання Колегія постановила: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконання наведених вище вимог Документації та не підтвердив, яким чином встановлення наведеної вище вимоги Документації порушує його права та законні інтереси, пов’язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.».
З метою формування однозначної правової позиції державними органами при формуванні вимог за тендерною документацією Замовник не має правових підстав для визнання оспорюваної вимоги незаконною.