| Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель |
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, шляхом недопущення установлених порушень у подальшому, зокрема шляхом забезпечення притягнення до відповідальності осіб, якими допущені такі порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. |
|
| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 26 січня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості, Постанова № 1178); розгляду тендерної пропозиції; своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм законодавства; повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління капітального будівництва Миколаївської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 01.12.2023 № 01/12/23ВТ; реєстр отриманих тендерних пропозицій; тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна Компанія «Житлопромбуд-8» (далі – ТОВ «БК «Житлопромбуд-8»); протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 14.12.2023 №6-ВТ; повідомлення про намір укласти договір від 14.12.2023 року; договір від 20.12.2023 № 11-Т (далі – Договір); зміни до Договору; звіт про виконання договору про закупівлю від 18.01.2024 січня; пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 25.01.2024 року.
Моніторингом відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що відповідно до вимог частини другої статті 21 Закону в оголошенні про проведення відкритих торгів може зазначатися інша інформація, ніж інформація передбачена цією частиною. В оголошенні про проведення відкритих торгів Замовник зазначив вид предмета закупівлі – послуги.
При цьому, вимогами пункту 18 частини другої статті 22 Закону передбачено зазначення у тендерній документації вимоги про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю – у разі закупівлі робіт або послуг.
Проте, у пункті 9 розділу ІІІ тендерної документації Зазначено, що інформація про субпідрядника/співвиконавця не вимагається, оскільки предметом закупівлі є товар.
Таким чином, при складанні тендерної документації Замовник порушив вимоги пункту 18 частини другої статті 22 Закону та як наслідок пункт 28 Особливостей.
Крім того, моніторингом встановлено, що пункт 3 розділу VI тендерної документації містить вимогу, що переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю.
Разом з цим, у Додатку 4 до тендерної документації зазначено, що переможець процедури закупівлі при підписанні договору про закупівлю повинен надати в паперовому вигляді належно оформлені документи, згідно переліку.
Відповідно до частини восьмої статті 12 Закону, подання інформації під час проведення процедури закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі. Постановою Касаційного адміністративного суду Верховного Суду України від 02.03.2023 у справі 640/26603/21 (далі – Постанова) суд визнав, що публічна закупівля здійснюється поетапно, завершальним етапом якого є укладення та виконання договору. Враховуючи те, що принцип прозорості повинен застосовуватись на усіх етапах закупівель, а електронна система закупівель забезпечує, зокрема обмін інформацією і документами саме в електронному вигляді, виключним способом взаємодії між учасниками закупівлі та Замовником є електронна система закупівель. Окрім цього, в цій же Постанові наголошено, що дана правова норма стосується як учасників так і переможця/ів торгів.
Таким чином, при визначенні вимоги тендерної документації щодо надання документів, у паперовому вигляді, Замовником порушено вимоги частини восьмої статті 12 Закону та пункту 3 Постанови №1178.
Відповідно до вимог частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Так, Північно-східним офісом Держаудитслужби в ході проведення моніторингу, в електронній системі закупівель Замовнику надіслано 18.01.2024 року запит про надання пояснень.
Протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі відповіді Замовник не надав. Зазначене є порушенням вимог частини п’ятої статті 8 Закону.
Відповідно до інформації розміщеній в електронній системі закупівель Замовник 18.01.2024 року оприлюднив звіт про виконання договору № 11-Т від 20.12.2024 року. |
|