Процедура закупки объявлена 20.08.2020 10:01. Дата последних изменений - 22.12.2020 00:04
Консультаційні послуги з підготовки техніко-економічного обґрунтування та конкурсної документації проєкту концесії залізнично-поромного комплексу державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» та відповідного майна державного підприємства «Адміністрація морських портів України», пов’язаного із цим комплексом -
| Идентификатор закупки | UA-2020-08-20-000695-c | |
| ID | e1c9c33adcac412fac45b7efaeae3bee |
Ожидаемая стоимость
22`901`002.50 Гривна
Вы еще не принимаете участие в обсуждении этой закупки
Вы еще не принимаете участие в этой закупке
Отметить публикацию
Добавить в избранное
Спрятать
Запланировать участие
за кодом ДК 021:2015 79410000-1, Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консультаційні послуги з підготовки техніко-економічного обґрунтування та конкурсної документації проєкту концесії залізнично-поромного комплексу державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» та відповідного майна державного підприємства «Адміністрація морських портів України», пов’язаного із цим комплексом). Мова (мови) якою, якими повинні готуватись тендерні пропозиції: Усі документи, що входять до складу тендерної пропозиції та підготовлені безпосередньо учасником, мають бути складені українською мовою та/або російською мовою. Документи, що надаються Учасниками у складі їх тендерних пропозицій, викладені іншими мовами, повинні надаватися разом із їх автентичним перекладом на українську мову. Вірність перекладу цих документів засвідчується нотаріально. Умови надання забезпечення тендерних пропозицій зазначено в тендерній документації. Дата і час розкриття тендерних пропозицій: 25.09.2020 11.00. Математична формула приведеної ціни - не застосовується.
Заказчик (Проводит закупку)
| Наименование заказчика | Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" | |
| Ожидаемая стоимость | 22`901`002.50 Гривна (без НДС) | |
| Минимальный шаг снижения цены | 114`505.01 Гривна | |
| Общий размер обеспечения тендерных предложений | 250`000.00 Гривна | |
| Процедура закупки | Открытые торги с публикацией на английском языке | |
| Метод оценки тендерных предложений участников | Оценка тендерных предложений участников по наименьшей предложением | |
| Вид предмета закупки: | Закупка услуг |
Закупка объявлена
20.08.20
Период уточнений
до 15.09.20
Период обжалования
до 21.09.20
Прием предложений
до 25.09.20
Преквалификация
с25.09.2020
Обжалование преквалификации
до 25.10.2020
Аукцион
26.10.20
Квалификация
с26.10.20
Предложения рассмотрены
23.11.20
Торги отменены
22.12.20
09.09.2020, 18:46. ID:
UA-2020-08-20-000695-c.a1
Требование (Жалоба)
Нерезидента позбавлено права на участь у тендері?
Відповідно до п. 5 розділу І «Загальні положення» тендерної документації, учасники (фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах.
На жаль, зі змісту умов тендерної документації вбачається, що принцип рівності участі резидентів та нерезидентів не дотримано у повному обсязі.
Умовами тендерної документації передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді з накладанням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП) або з накладанням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП). Водночас законодавством не передбачено, що електронні довірчі послуги можуть надаватись нерезидентам. Крім того, відсутня будь-яка затверджена нормативна процедура для офіційного оформлення нерезидентом ЕЦП та/або КЕП. Нерезиденти не мають кодів ЄДРПОУ. Підприємства, які є адміністраторами/операторами надання електронних довірчих послуг, відмовляють нерезидентам в оформленні та видачі ЕЦП та/або КЕП з цієї причини. За повідомленням технічної підтримки PROZORRO учасники нерезиденти приймають участь в тендерних закупівлях без використання ЕЦП та/або КЕП. Замовники мають диференціювати вимоги до резидентів та нерезидентів щодо використання ЕЦП та/або КЕП у тендерних закупівлях.
Таким чином, з метою недопущення дискримінації учасників щодо участі у тендері, просимо внести зміни у тендерну документацію щодо скріплення документів учасниками ЕЦП та/або КЕП, відокремивши вимогу щодо використання ЕЦП та/або КЕП лише резидентами України, залишивши можливість нерезидентам прийняти участь у тендері без використання ЕЦП та/або КЕП.
Така обставина є надміру обтяжливою та невиправданою під час закупівлі за участю нерезидента.
Водночас звертаємо увагу щодо існування прецеденту, коли зі сторони ДП «АМПУ» після аналогійного звернення приймалось позитивне рішення щодо внесення змін до тендерної документації стосовно скасування вимоги скріплення документів учасниками ЕЦП та/або КЕП для нерезидентів, а саме: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-07-20-002492-a
Крім того, така практика відповідає сталій практиці здійснення закупівель зі сторони інших природних монополій, зокрема Укрзалізниці, а також Державного агентства автомобільних доріг України.
На жаль, зі змісту умов тендерної документації вбачається, що принцип рівності участі резидентів та нерезидентів не дотримано у повному обсязі.
Умовами тендерної документації передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді з накладанням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП) або з накладанням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП). Водночас законодавством не передбачено, що електронні довірчі послуги можуть надаватись нерезидентам. Крім того, відсутня будь-яка затверджена нормативна процедура для офіційного оформлення нерезидентом ЕЦП та/або КЕП. Нерезиденти не мають кодів ЄДРПОУ. Підприємства, які є адміністраторами/операторами надання електронних довірчих послуг, відмовляють нерезидентам в оформленні та видачі ЕЦП та/або КЕП з цієї причини. За повідомленням технічної підтримки PROZORRO учасники нерезиденти приймають участь в тендерних закупівлях без використання ЕЦП та/або КЕП. Замовники мають диференціювати вимоги до резидентів та нерезидентів щодо використання ЕЦП та/або КЕП у тендерних закупівлях.
Таким чином, з метою недопущення дискримінації учасників щодо участі у тендері, просимо внести зміни у тендерну документацію щодо скріплення документів учасниками ЕЦП та/або КЕП, відокремивши вимогу щодо використання ЕЦП та/або КЕП лише резидентами України, залишивши можливість нерезидентам прийняти участь у тендері без використання ЕЦП та/або КЕП.
Така обставина є надміру обтяжливою та невиправданою під час закупівлі за участю нерезидента.
Водночас звертаємо увагу щодо існування прецеденту, коли зі сторони ДП «АМПУ» після аналогійного звернення приймалось позитивне рішення щодо внесення змін до тендерної документації стосовно скасування вимоги скріплення документів учасниками ЕЦП та/або КЕП для нерезидентів, а саме: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-07-20-002492-a
Крім того, така практика відповідає сталій практиці здійснення закупівель зі сторони інших природних монополій, зокрема Укрзалізниці, а також Державного агентства автомобільних доріг України.
За результатом розгляду вимоги UA-2020-08-20-000695-c.a1, повідомляємо наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з ч. 8 ст. 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Абзацом 1 ч. 1 ст. 26 Закону передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Так, діють ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг», ЗУ "Про електронний цифровий підпис" та ЗУ «Про електронні довірчі послуги». Стаття 5 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» передбачає, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. Відповідно до ст.6 цього ж закону створення електронного документу завершується накладанням електронного підпису. Отже, без такого реквізиту як електронний цифровий підпис (ЕПЦ/КЕП) вважається, що електронний документ не створений.
Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис» (частина перша статті 7 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»).
З урахуванням викладеного, вищезазначені вимоги не є дискримінаційними, оскільки є вимогами чинного законодавства України, які імплементовано замовником до тендерної документації. Крім цього, відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах, а отже відсутність для нерезидента вимоги щодо накладення ЕЦП/КЕП, може бути розтлумачено як дискримінація по відношенню до учасників-резидентів України.
З огляду на зазначене, замовник не має підстав для внесення змін до тендерної документації.
Відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з ч. 8 ст. 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Абзацом 1 ч. 1 ст. 26 Закону передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Так, діють ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг», ЗУ "Про електронний цифровий підпис" та ЗУ «Про електронні довірчі послуги». Стаття 5 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» передбачає, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. Відповідно до ст.6 цього ж закону створення електронного документу завершується накладанням електронного підпису. Отже, без такого реквізиту як електронний цифровий підпис (ЕПЦ/КЕП) вважається, що електронний документ не створений.
Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис» (частина перша статті 7 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»).
З урахуванням викладеного, вищезазначені вимоги не є дискримінаційними, оскільки є вимогами чинного законодавства України, які імплементовано замовником до тендерної документації. Крім цього, відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах, а отже відсутність для нерезидента вимоги щодо накладення ЕЦП/КЕП, може бути розтлумачено як дискримінація по відношенню до учасників-резидентів України.
З огляду на зазначене, замовник не має підстав для внесення змін до тендерної документації.
Ответ заказчика: 14.09.2020 10:39
Типы ответа: Не удовлетворено
Оставлено без рассмотрения
09.09.2020, 18:50. ID:
UA-2020-08-20-000695-c.a2
Требование (Жалоба)
Учасника, зокрема нерезидента, позбавлено права на представництво його інтересів у тендері?
Відповідно до пункту 4 Додатку 4 «Перелік документів, які повинні бути завантажені окремими файлами учасником у складі тендерної пропозиції» до тендерної документації, серед документів, що підтверджують повноваження посадової особи або представника учасника процедури закупівлі щодо підпису документів тендерної пропозиції вказано виключний перелік:
- для керівника учасника - виписка з протоколу зборів засновників або протокол зборів засновників та/або наказ (витяг з наказу) про призначення та/або інший документ, що підтверджує повноваження керівника учасника;
- для іншої посадової особи учасника – довіреність (доручення) керівника учасника на ім’я уповноваженої особи учасника та виписка з протоколу зборів засновників та/або протокол зборів засновників та/або наказ (витяг з наказу) про призначення керівника, який надав довіреність (доручення) та/або інший документ, що підтверджує повноваження посадової особи учасника…
Із наведеного вбачається, що представником юридичної особи може бути лише та включно або керівник учасника безпосередньо, або посадова особа – працівник такого учасника. Така обставина є надміру обтяжливою та невиправданою, зокрема у питанні представництва під час закупівлі нерезидента.
Таким чином, з метою недопущення дискримінації учасників щодо участі у тендері, просимо внести зміни у тендерну документацію щодо передбачення права представництва учасника не лише посадовою особою учасника, а особою на підставі довіреності, виданої учасником. Тобто такої особи, яка не обов’язково має бути посадовою особою учасника, якого вона представляє, а також не є його працівником.
- для керівника учасника - виписка з протоколу зборів засновників або протокол зборів засновників та/або наказ (витяг з наказу) про призначення та/або інший документ, що підтверджує повноваження керівника учасника;
- для іншої посадової особи учасника – довіреність (доручення) керівника учасника на ім’я уповноваженої особи учасника та виписка з протоколу зборів засновників та/або протокол зборів засновників та/або наказ (витяг з наказу) про призначення керівника, який надав довіреність (доручення) та/або інший документ, що підтверджує повноваження посадової особи учасника…
Із наведеного вбачається, що представником юридичної особи може бути лише та включно або керівник учасника безпосередньо, або посадова особа – працівник такого учасника. Така обставина є надміру обтяжливою та невиправданою, зокрема у питанні представництва під час закупівлі нерезидента.
Таким чином, з метою недопущення дискримінації учасників щодо участі у тендері, просимо внести зміни у тендерну документацію щодо передбачення права представництва учасника не лише посадовою особою учасника, а особою на підставі довіреності, виданої учасником. Тобто такої особи, яка не обов’язково має бути посадовою особою учасника, якого вона представляє, а також не є його працівником.
За результатом розгляду вимоги UA-2020-08-20-000695-c.a2 до тендерної документації будуть внесені відповідні зміни.
Ответ заказчика: 14.09.2020 10:40
Типы ответа: Удовлетворено
Выполнена заказчиком
14.09.2020, 16:48. ID:
UA-2020-08-20-000695-c.c3
Требование (Жалоба)
Demand for permission for non-resident to not use the electonic digital signature
ВИМОГА
про усунення порушення під час проведення тендеру
(в порядку ст. 24 Закону України "Про публічні закупівлі")
Тендерна документація на закупівлю послуг за кодом ДК 021:2015 79410000-1, Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консультаційні послуги з підготовки техніко-економічного обґрунтування та конкурсної документації проєкту концесії залізнично-поромного комплексу державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» та відповідного майна державного підприємства «Адміністрація морських портів України», пов’язаного із цим комплексом) містить ряд умов до змісту і способу подання тендерної пропозиції.
Зокрема, відповідно до п.1 Розділу ІІІ (Інструкція з підготовки тендерної пропозиції), тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями. Для безпосередньо підготовлених учасником документів, учасник створює та підписує електронний документ КЕП/ЕЦП за допомогою загальнодоступних програмних комплексів. Документ, отриманий від органів державної влади, підприємств, установ, організацій, подається/завантажуються учасником окремим файлом із накладанням КЕП/ЕЦП уповноваженої особи учасника на підписання тендерної пропозиції. Повноваження на підпис документів тендерної пропозиції підтверджуються документально згідно Додатку 4 до ТД. Замовник перевіряє КЕП/ЕЦП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify. Під час перевірки КЕП/ЕЦП повинні відображатися прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа). У випадку відсутності даної інформації, учасник вважається таким, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та його пропозицію буде відхилено на підставі підпункту 2 пункту 1 частини1 статті 31 Закону.
Таким чином тендерна документація містить обов'язкову вимогу щодо використання електронного підпису для подання тендерної пропозиції.
Вказана вимога є дискримінаційною по відношенню до потенційних учасників-нерезидентів, що призводить до порушення вимог статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" відповідно до якої учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
В цьому контексті варто зазначити, що одним із основних принципів публічних закупівель є недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Дискримінаційний характер вищезазначеної вимоги обгрунтовується наступним.
Відносини, пов’язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги». Вказаний закон передбачає можливість та умови визнання іноземних електронних довірчих послуг (далі – ЕДП). Однак, наразі, механізму застосування засобів електронних довірчих послуг нерезидентів в системах ЕДП України не існує. Так, відповідно до ст.38 Закону України «Про електронні довірчі послуги» іноземні довірчі послуги визнаються в Україні, якщо їх надавач відповідає вимогам цього Закону, що підтверджується відповідним органом, або внесений до Довірчого списку держави, з якою Україна уклала відповідний двосторонній або багатосторонній міжнародний договір.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 №60 затверджений Порядок взаємного визнання українських та іноземних сертифікатів іноземних ключів, електронних підписів, а також використання інформаційно-телекомунікаційної системи центрального засвідчувального органу для забезпечення визнання в Україні електронних довірчих послуг, іноземних сертифікатів відкритих ключів, що використовують під час надання юридично значущих електронних послуг у процесі взаємодії між суб’єктами різних держав.
Відповідно до пункту 6 Порядку Мінцифри забезпечує визнання в Україні електронних довірчих послуг, іноземних сертифікатів відкритих ключів, що використовують під час надання юридично значущих електронних послуг у процесі взаємодії між суб’єктами різних держав, у результаті укладення відповідного договору України про взаємне визнання сертифікатів відкритих ключів та електронних підписів.
Відсутність таких міжнародних договорів та в цілому проблеми з визнанням КЕП нерезидентів в Україні є загальновідомим фактом, який обговорюється на різних рівнях. Зокрема, в публічних джерелах з цього приводу розміщені чисельні коментарі, рекомендації, тощо. Додаємо деякі з них:
• https://smarttender.biz/blog/view/elektronniy-tsyfroviy-pidpys-etsp-dlya-tenderiv-u-prozorro/
• https://radnuk.com.ua/zhurnaly/zakon-ukrainy-pro-elektronni-dovirchi-posluhy-novi-pravyla-zastosuvannia-elektronnykh-pidpysiv-ta-pechatok/
Аналіз публічної інформації про проведення закупівель свідчить про те, що з метою дотримання принципу недискримінації учасників та забезпечення рівних умов участі для резидентів та нерезидентів замовники, встановлюють наступну умову: "У разі якщо учасник згідно законодавства не може підписати ЕЦП тендерну пропозицію, такий учасник надає лист пояснення в якому зазначає законодавчі причини не проставляння такого ЕЦП".
Вказаний підхід при здійсненні закупівель застосовується, зокрема Укрзалізницею, Укравтодором та іншими:
• https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-02-10-001230-c
• https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-06-27-000723-b
Враховуючи вищевикладене та з метою недопущення порушення вимог діючого законодавства в частині недискримінації учасників та забезпечення рівних умов для учасників резидентів та нерезидентів, ВИМАГАЄМО:
Внести зміни до тендерної документації, зокрема Розділу ІІІ (Інструкція з підготовки тендерної пропозиції) та передбачити умову, яка дозволить взяти участь у тендері компаніям нерезидентам, а саме: "У разі якщо учасник згідно законодавства не може підписати ЕЦП тендерну пропозицію, такий учасник надає лист пояснення в якому зазначає законодавчі причини не проставляння такого ЕЦП".
про усунення порушення під час проведення тендеру
(в порядку ст. 24 Закону України "Про публічні закупівлі")
Тендерна документація на закупівлю послуг за кодом ДК 021:2015 79410000-1, Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консультаційні послуги з підготовки техніко-економічного обґрунтування та конкурсної документації проєкту концесії залізнично-поромного комплексу державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» та відповідного майна державного підприємства «Адміністрація морських портів України», пов’язаного із цим комплексом) містить ряд умов до змісту і способу подання тендерної пропозиції.
Зокрема, відповідно до п.1 Розділу ІІІ (Інструкція з підготовки тендерної пропозиції), тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями. Для безпосередньо підготовлених учасником документів, учасник створює та підписує електронний документ КЕП/ЕЦП за допомогою загальнодоступних програмних комплексів. Документ, отриманий від органів державної влади, підприємств, установ, організацій, подається/завантажуються учасником окремим файлом із накладанням КЕП/ЕЦП уповноваженої особи учасника на підписання тендерної пропозиції. Повноваження на підпис документів тендерної пропозиції підтверджуються документально згідно Додатку 4 до ТД. Замовник перевіряє КЕП/ЕЦП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify. Під час перевірки КЕП/ЕЦП повинні відображатися прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа). У випадку відсутності даної інформації, учасник вважається таким, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та його пропозицію буде відхилено на підставі підпункту 2 пункту 1 частини1 статті 31 Закону.
Таким чином тендерна документація містить обов'язкову вимогу щодо використання електронного підпису для подання тендерної пропозиції.
Вказана вимога є дискримінаційною по відношенню до потенційних учасників-нерезидентів, що призводить до порушення вимог статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" відповідно до якої учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
В цьому контексті варто зазначити, що одним із основних принципів публічних закупівель є недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Дискримінаційний характер вищезазначеної вимоги обгрунтовується наступним.
Відносини, пов’язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги». Вказаний закон передбачає можливість та умови визнання іноземних електронних довірчих послуг (далі – ЕДП). Однак, наразі, механізму застосування засобів електронних довірчих послуг нерезидентів в системах ЕДП України не існує. Так, відповідно до ст.38 Закону України «Про електронні довірчі послуги» іноземні довірчі послуги визнаються в Україні, якщо їх надавач відповідає вимогам цього Закону, що підтверджується відповідним органом, або внесений до Довірчого списку держави, з якою Україна уклала відповідний двосторонній або багатосторонній міжнародний договір.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 №60 затверджений Порядок взаємного визнання українських та іноземних сертифікатів іноземних ключів, електронних підписів, а також використання інформаційно-телекомунікаційної системи центрального засвідчувального органу для забезпечення визнання в Україні електронних довірчих послуг, іноземних сертифікатів відкритих ключів, що використовують під час надання юридично значущих електронних послуг у процесі взаємодії між суб’єктами різних держав.
Відповідно до пункту 6 Порядку Мінцифри забезпечує визнання в Україні електронних довірчих послуг, іноземних сертифікатів відкритих ключів, що використовують під час надання юридично значущих електронних послуг у процесі взаємодії між суб’єктами різних держав, у результаті укладення відповідного договору України про взаємне визнання сертифікатів відкритих ключів та електронних підписів.
Відсутність таких міжнародних договорів та в цілому проблеми з визнанням КЕП нерезидентів в Україні є загальновідомим фактом, який обговорюється на різних рівнях. Зокрема, в публічних джерелах з цього приводу розміщені чисельні коментарі, рекомендації, тощо. Додаємо деякі з них:
• https://smarttender.biz/blog/view/elektronniy-tsyfroviy-pidpys-etsp-dlya-tenderiv-u-prozorro/
• https://radnuk.com.ua/zhurnaly/zakon-ukrainy-pro-elektronni-dovirchi-posluhy-novi-pravyla-zastosuvannia-elektronnykh-pidpysiv-ta-pechatok/
Аналіз публічної інформації про проведення закупівель свідчить про те, що з метою дотримання принципу недискримінації учасників та забезпечення рівних умов участі для резидентів та нерезидентів замовники, встановлюють наступну умову: "У разі якщо учасник згідно законодавства не може підписати ЕЦП тендерну пропозицію, такий учасник надає лист пояснення в якому зазначає законодавчі причини не проставляння такого ЕЦП".
Вказаний підхід при здійсненні закупівель застосовується, зокрема Укрзалізницею, Укравтодором та іншими:
• https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-02-10-001230-c
• https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-06-27-000723-b
Враховуючи вищевикладене та з метою недопущення порушення вимог діючого законодавства в частині недискримінації учасників та забезпечення рівних умов для учасників резидентів та нерезидентів, ВИМАГАЄМО:
Внести зміни до тендерної документації, зокрема Розділу ІІІ (Інструкція з підготовки тендерної пропозиції) та передбачити умову, яка дозволить взяти участь у тендері компаніям нерезидентам, а саме: "У разі якщо учасник згідно законодавства не може підписати ЕЦП тендерну пропозицію, такий учасник надає лист пояснення в якому зазначає законодавчі причини не проставляння такого ЕЦП".
За результатом розгляду вимоги UA-2020-08-20-000695-c.c3, повідомляємо наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з ч. 8 ст. 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Абзацом 1 ч. 1 ст. 26 Закону передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Так, діють ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг», ЗУ "Про електронний цифровий підпис" та ЗУ «Про електронні довірчі послуги». Стаття 5 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» передбачає, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. Відповідно до ст.6 цього ж закону створення електронного документу завершується накладанням електронного підпису. Отже, без такого реквізиту як електронний цифровий підпис (ЕПЦ/КЕП) вважається, що електронний документ не створений.
Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис» (частина перша статті 7 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»).
З урахуванням викладеного, вищезазначені вимоги не є дискримінаційними, оскільки є вимогами чинного законодавства України, які імплементовано замовником до тендерної документації. Крім цього, відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах, а отже відсутність для нерезидента вимоги щодо накладення ЕЦП/КЕП, може бути розтлумачено як дискримінація по відношенню до учасників-резидентів України.
З огляду на зазначене, замовник не має підстав для внесення змін до тендерної документації.
Відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з ч. 8 ст. 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Абзацом 1 ч. 1 ст. 26 Закону передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Так, діють ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг», ЗУ "Про електронний цифровий підпис" та ЗУ «Про електронні довірчі послуги». Стаття 5 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» передбачає, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. Відповідно до ст.6 цього ж закону створення електронного документу завершується накладанням електронного підпису. Отже, без такого реквізиту як електронний цифровий підпис (ЕПЦ/КЕП) вважається, що електронний документ не створений.
Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис» (частина перша статті 7 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»).
З урахуванням викладеного, вищезазначені вимоги не є дискримінаційними, оскільки є вимогами чинного законодавства України, які імплементовано замовником до тендерної документації. Крім цього, відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах, а отже відсутність для нерезидента вимоги щодо накладення ЕЦП/КЕП, може бути розтлумачено як дискримінація по відношенню до учасників-резидентів України.
З огляду на зазначене, замовник не має підстав для внесення змін до тендерної документації.
Ответ заказчика: 16.09.2020 10:26
Типы ответа: Не удовлетворено
Оставлено без рассмотрения