| Информация о результатах мониторинга закупки в разрезе стадий проведения процедуры закупки |
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 31 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації (далі – ТД) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), надання роз’яснень на звернення щодо ТД, розгляду тендерних пропозицій, відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, вимогам Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, внесення змін до умов договору відповідно до вимог законодавства, надання відповідей на запити органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, яке є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунальної установи «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, ТД, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 11.06.2025 № 222, звернення за роз’ясненнями щодо ТД, оприлюднені в електронній системі закупівель 13.06.2025, 17.06.2025, 18.06.2025, 22.06.2025, відповіді Замовника на звернення, оприлюднені в електронній системі закупівель 23.06.2025, 25.06.2025, тендерну пропозицію приватного підприємства «УКРБУДСЕРВІС» (далі – ПП «УКРБУДСЕРВІС»), повідомлення з вимогою про усунення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником – ПП «УКРБУДСЕРВІС» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, виправлення учасником – ПП «УКРБУДСЕРВІС» виявленої Замовником невідповідності, протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 02.07.2025 № 1, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене в електронній системі закупівель 02.07.2025, договір від 11.07.2025 № 47-УК, повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, оприлюднене в електронній системі закупівель 30.07.2025, додаткова угода від 28.07.2025 № 1 до Договору від 11.07.2025 № 47-УК, пояснення та документи на запити Південного офісу Держаудитслужби, надані Замовником 18.07.2025 та 28.07.2025 через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу питання відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено.
Відповідно до абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з абзацом 10 пункту 28 Особливостей тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Крім того, абзацом 20 пункту 44 Особливостей визначено, що відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
У пункті 2 «Забезпечення тендерної пропозиції» розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД містяться вимоги, що тендерна пропозиція учасника обов’язково супроводжується документом, що підтверджує надання забезпечення тендерної пропозиції, яке має бути подане у виді банківської гарантії в електронному форматі з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП), а також містяться вимоги до форми, змісту, розміру, строку та умов надання такого забезпечення. Також Замовником визначено, що пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням пропозиції або форма та зміст такого забезпечення не відповідає вимогам тендерної документації, відхиляються Замовником.
Також у пункті 6 «Забезпечення виконання договору про закупівлю» розділу «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» ТД містяться вимоги щодо надання переможцем процедури закупівлі забезпечення виконання договору про закупівлю не пізніше дати укладення договору, яке має бути подане у формі платіжного доручення, завірене підписом, печаткою учасника та обов’язково з відміткою банку про перерахування коштів, а також визначено розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю.
Проте вимоги щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції інформації та документів, визначених у пункті 2 «Забезпечення тендерної пропозиції» розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД, а саме: вимоги до форми, змісту, розміру, строку та умов надання забезпечення тендерної пропозиції, та щодо надання переможцем інформації та документів, визначених у пункті 6 «Забезпечення виконання договору про закупівлю» розділу «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» ТД, не містяться в окремих додатках до ТД, чим порушено вимоги абзаців 1 та 10 пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання надання роз’яснення на звернення щодо ТД встановлено.
Відповідно до абзацу 2 пункту 54 Особливостей фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру (далі – звернення). Усі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дня їх оприлюднення надати відповідь на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель.
В абзаці 5 пункту 54 Особливостей визначено, що у разі несвоєчасного надання замовником відповіді на звернення електронна система закупівель автоматично зупиняє проведення відкритих торгів.
Водночас абзацом 6 пункту 54 Особливостей визначено, що для поновлення проведення відкритих торгів замовник повинен розмістити відповідь в електронній системі закупівель з одночасним продовженням строку подання тендерних пропозицій не менше ніж на чотири дні.
Відповідно до даних електронної системи закупівель 13.06.2025, 17.06.2025 та 18.06.2025 оприлюднені звернення до Замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації.
Отже, відповідно до вимог абзацу 2 пункту 54 Особливостей кінцевим терміном надання Замовником відповідей на зазначені звернення є 16.06.2025, 20.06.2025 та 21.06.2025 відповідно.
Проте відповідно до даних електронної системи закупівель Замовник на звернення від 13.06.2025 надав відповідь та оприлюднив її в електронній системі закупівель 23.06.2025 на дев’ятий день з дня його оприлюднення, на звернення від 17.06.2025 – 25.06.2025 на восьмий день, на звернення від 17.06.2025 – 23.06.2025 на шостий день, на звернення від 18.06.2025 – 23.06.2025 на п’ятий день, тобто з порушенням встановленого терміну, чим порушено вимоги абзацу 2 пункту 54 Особливостей.
Також відповідно до даних електронної системи закупівель Замовник розмістив відповіді на вказані звернення в електронній системі закупівель без одночасного продовження строку подання тендерних пропозицій не менше ніж на чотири дні, чим порушено вимоги абзацом 6 пункту 54 Особливостей.
На запит Південного офісу Держаудитслужби від 23.07.2025 стосовно зазначеного питання, Замовник 28.07.2025 надав пояснення, яке не спростовує факту виявленого порушення.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції встановлено.
Відповідно до пункту 1 Додатка № 1 до ТД Замовником встановлено, що на підтвердження наявності у учасника процедури закупівлі обладнання та матеріально-технічної бази у складі тендерної пропозиції учасник повинен надати довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, які будуть безпосередньо залученні при виконанні даних робіт згідно таблиці № 1. (Таблиця 1 подається у наведеному нижче вигляді на фірмовому бланку, Учасник може відступити від даної форми в частині доповнення інформації).
Згідно з таблицею № 1 пункту 1 Додатка № 1 до ТД Замовником визначено форму та зміст довідки про наявність необхідного обладнання та матеріально-технічної бази, яка повинна містити інформацію, зокрема: назва машини, механізму або обладнання, марка, модель, рік випуску, наявна кількість, зазначення приналежності (власна, орендується, лізинг, послуги), якщо техніка, не є власною, зазначається найменування організації з якою укладено договір (найменування та код за ЄДРПОУ).
Учасник ПП «УКРБУДСЕРВІС» у складі тендерної пропозиції на підтвердження наявності обладнання та матеріально-технічної бази, які будуть безпосередньо залучені при виконанні робіт, надав Довідку від 25.06.2025 № 19/6 про наявність необхідного обладнання та матеріально-технічної бази, у пункті 15 якої найменування обладнання не відповідає марці а також, у пунктах 3-7 відсутня інформація про модель обладнання, що не відповідає вимогам таблиці № 1 пункту 1 Додатка № 1 до ТД.
На запит Південного офісу Держаудитслужби від 23.07.2025 щодо обґрунтування рішення Замовника про відповідність тендерної пропозиції учасника ПП «УКРБУДСЕРВІС» вимогам таблиці № 1 пункту 1 Додатка № 1 до ТД при наявності зазначеної невідповідності його тендерної пропозиції вимогам ТД, Замовник 28.07.2025 надав пояснення, в якому зазначив, зокрема: «Вимогами Тендерної документації передбачено на підтвердження в учасника матеріально - технічної бази надається:
Довідка про наявність в учасника торгів обладнання та матеріально-технічної бази, які будуть безпосередньо залученні при виконанні даних робіт згідно таблиці № 1.
До довідки надаються:
- у разі, якщо техніка є власною, надаються скановані копії, виготовлені з оригіналів свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів;
- у разі залучення – скановані копії, виготовлені з оригіналів нотаріально посвідчених договорів оренди, у яких повинно бути визначено перелік технічної бази, яка залучається;
- у разі залучення - скановані копії, виготовлені з оригіналів договорів про надання послуг, у яких повинно бути визначено перелік технічної бази, яка залучається;
- інші документи(виготовлені з оригіналів документів), які учасник вважає за необхідне надати.
В складі тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ПП «УКРБУДСЕРВІС» на підтвердження вимогам таблиці 1 пункту 1 Додатка № 1 до тендерної документації, надано довідку наявності необхідного обладнання довідку від 09.06.2025 № 19/6, що відповідає вимогам тендерної документації.».
Проте надане Замовником пояснення не спростовує факту виявленої невідповідності тендерної пропозиції учасника ПП «УКРБУДСЕРВІС» вимогам ТД, оскільки Замовником визначено форму та зміст довідки про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, які будуть безпосередньо залученні при виконанні даних робіт, згідно з таблицею № 1 та зазначено, що учасник може відступити від форми в частині саме доповнення інформації.
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, Замовник розглянув тендерну пропозицію учасника ПП «УКРБУДСЕРВІС» (повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене в електронній системі закупівель 02.07.2025). Водночас зазначеної невідповідності в інформації та/або документах, що подані ПП «УКРБУДСЕРВІС» у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, Замовник не виявив.
Зважаючи на зазначене, Замовник не встановив невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником ПП «УКРБУДСЕРВІС» у тендерній пропозиції та на порушення вимог пункту 43 Особливостей не надав можливість зазначеному учаснику виправити вищезазначені невідповідності.
За результатами аналізу питання відповідності умов договору нормам законодавства встановлено.
Вимогами абзацу першого пункту 17 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 41 Закону визначено, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Також абзацом четвертим частини першої статті 41 Закону визначено, що у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Такі документи можуть містити іншу інформацію.
За результатами проведеної процедури закупівлі між Замовником та переможцем процедури закупівлі ПП «УКРБУДСЕРВІС» укладено договір від 11.07.2025 № 47-УК (далі – Договір).
У пункті 12.1 розділу XII «Додатки до договору» Договору визначено, що невід'ємною частиною цього Договору є, зокрема: Інформація про ціни на матеріальні ресурси (Додаток № 4).
Проте у Додатку № 4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси» до Договору, що містить інформацію про ціни на матеріальні ресурси не зазначено інформацію про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Отже, на порушення абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону, Замовником у Додатку № 4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси» до Договору незазначена інформація про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції необхідної для здійснення робіт з капітального ремонту частини внутрішніх приміщень Одеської гімназії № 47 Одеської міської ради за адресою: м. Одеса, вул. Кіри Муратової, 8.
Слід зазначити, що відповідно до даних електронної системи закупівель Замовник 30.06.2025 оприлюднив повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та додаткову угоду від 28.07.2025 № 1 якою внесено зміни до Додатку № 4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси» до Договору.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено.
Вимогами абзацу першого пункту 17 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 41 Закону невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Згідно з абзацом 2 пункту 10 Особливостей за результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) – протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Згідно з пунктом 1 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 (далі – Положення № 835), машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Разом з тим відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Також пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року за № 610/34893 (в редакції станом на момент оприлюднення Замовником договору про закупівлю), договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
З огляду на викладене, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, визначеного абзацом другим частини першої статті 41 Закону, додатків до такого договору (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси), змін до договору про закупівлю (відповідно до пункту 11 частини першої статті 10 Закону) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі у строки, встановлені пунктами 10 і 11 частини першої статті 10 Закону.
Відповідно до даних електронної системи закупівель Замовник 16.07.2025 оприлюднив Договір та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) тільки у форматі PDF.
Проте Замовник не оприлюднив Договір та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі протягом трьох робочих днів з дня його укладення, чим також порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
На запит Південного офісу Держаудитслужби від 23.07.2025 із зазначеного питання Замовник 28.07.2025 надав пояснення, в якому зазначив, що: «Замовник оприлюднить договір в машинозчитувальному форматі.».
Слід зазначити, що відповідно до даних електронної системи закупівель Замовник 30.06.2025 оприлюднив повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та Договір та всі додатки до нього у форматі HTML що містить їх зображення, який не є машиночитанними в розумінні Положення № 835, оскільки не дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Отже, на порушення вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону Замовник не оприлюднив в електронній системі закупівель договір про закупівлю з усіма додатками до нього у машинозчитувальному форматі протягом трьох робочих днів з дня укладання договору. |
|