| Информация о результатах мониторинга закупки в разрезе стадий проведения процедуры закупки |
Дата закінчення моніторингу: 03 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог оголошення про проведення спрощеної закупівлі вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (далі – Особливості № 1275), розгляду пропозицій, своєчасності укладання договорів про закупівлю та їх оприлюднення, відповідності умов договорів умовам пропозиції переможців.
Під час моніторингу проаналізовано: оголошення про проведення спрощеної/допорогової закупівлі, затверджене рішенням уповноваженої особи Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» (далі – Державний оператор тилу, ДП «ДОТ») від 15.05.2025 № 1505-6 (далі – Оголошення), пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ» (далі – ТОВ «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ») (Лот 1, 2, 3), товариства з обмеженою відповідальністю «МІТФОРМ» (далі – ТОВ «МІТФОРМ») (Лот 1), товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» (далі – ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ») (Лот 1), фізичної особи - підприємця «МАНЬКО ІРИНА АНАТОЛІЇВНА» (далі - ФОП «МАНЬКО І.А.») (Лот 1, 3), товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» (далі – ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ») (Лот 1), фізичної особи - підприємця «МАЙБОРОДА ЛЮДМИЛА ВОЛОДИМИРІВНА» (далі - ФОП «МАЙБОРОДА Л.В.») (Лот 3), товариства з обмеженою відповідальністю «Міт Пром» (далі – ТОВ «Міт Пром») (Лот 3), товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНПРІ ЛТД» (далі – ТОВ «ГРАНПРІ ЛТД») (Лот 4), вимоги про усунення невідповідностей (Лот 1, 2, 3, 4), протоколи уповноваженої особи від 02.06.2025 № 0206-10, від 05.06.2025 № 0506-8, від 18.06.2025 № 1806-1, від 18.06.2025 № 1806-2, від 19.06.2025 № 1906-1 (Лот 1), від 30.05.2025 № 3005-18 (Лот 2), від 26.05.2025 № 2605-3, від 26.05.2025 № 2605-4, від 02.06.2025 № 0206-9, від 03.06.2025 № 0306-4 (Лот 3), від 02.06.2025 № 0206-7 (Лот 4), повідомлення про намір укласти договір (Лот 1, 2, 3, 4), державний контракт (договір) про закупівлю від 24.06.2025 № 163/06-25-ХІІ на суму 1 819 440 000,00 грн. (Лот 1), державний контракт (договір) про закупівлю від 05.06.2025 № 153/06-25-ХІІ на суму 2 430 480 000,00 грн. (Лот 2), державний контракт (договір) про закупівлю від 05.06.2025 № 155/06-25-ХІІ на суму 2 836 680 000,00 грн. (Лот 3), державний контракт (договір) про закупівлю від 06.06.2025 № 151/06-25-ХІІ на суму 3 374 280 000,00 грн (Лот 4), пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель 20.06.2025, 26.06.2025.
1. За результатами моніторингу встановлено, що відповідно до умов абзацу 4 пункту 11 «Перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв» оголошення про проведення спрощеної закупівлі (далі – Оголошення) установлено, що «З метою уникнення зриву постачання продуктів харчування для потреб Збройних сил України та недопущення зниження обороноздатності країни під час дії правового режиму воєнного стану, з одним учасником (переможцем) та/або пов’язаною з ним особою у розумінні Закону України “Про публічні закупівлі” за результатом проведення даної спрощеної закупівлі не може бути укладено договори більше ніж за 1 (одним) лотом. Державний замовник залишає за собою право відхилити пропозицію такого учасника спрощеної закупівлі у разі, якщо пропозиція учасника виявилась найбільш економічно вигідною за результатами попередніх (за черговістю по часу аукціонів) розкриттів пропозицій у межах даної закупівлі, як таку, що не відповідає умовам оголошення».
Слід зазначити, що вимогами пункту 13 статті 14 Закону визначено виключний перелік підстав відхилення Замовником пропозицій, зокрема:
1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;
2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;
4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.
Законом не передбачено право (виключення) для Замовників щодо відхилення пропозицій учасників з інших підстав.
З метою з’ясування законних підстав та відповідно до яких законодавчих актів в Оголошенні (абзац 4 пункт 11) визначено вимоги до переліку критеріїв та методики оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв, Держаудитслужба 23.06.2025 звернулась через електронну систему закупівель до ДП «ДОТ» для надання пояснень, інформації та документів.
Державний оператор тилу 26.06.2025 надав пояснення де зазначив, що «У другому кварталі 2024 року зафіксовано систематичне неналежне виконання договірних зобов’язань постачальниками, які мали значні обсяги замовлень. Незважаючи на формальну відповідність кваліфікаційним критеріям щодо матеріально-технічної бази, такі постачальники не змогли належним чином організувати процеси виконання замовлень, включаючи складську логістику та транспортування. В зв’язку з цим, до постачальників застосовувались оперативно-господарські санкції у вигляді розірвання контрактів, що, в свою чергу, вплинуло на процес постачання продуктів харчування та призвело до перебоїв у постачанні. Специфіка постачання продуктів харчування заключається у тому, що замовлення на поставку мають виконуватись на високому рівні щоденно. Тому, з метою мінімізації ризиків щодо забезпечення безперервного процесу постачання харчових продуктів Замовником було передбачено вимогу відповідно до абзацу 4 пункту 11 оголошення про проведення спрощеної закупівлі. Такий диференційований підхід спрямований на залучення більшої кількості постачальників та рівномірного розподілу зобов’язань, що дозволяє забезпечити гнучкість та оперативність у виконанні зобов’язань за контрактами, а також зменшити ризики щодо безперебійного забезпечення потреб Збройних сил України продуктами харчування.
Дана вимога, що встановлена успішно застосовується Замовником, а також дає можливість не допустити зривів забезпечення продуктів харчування.
Зауважимо, що відповідно до частини третьої статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може міститися додаткова інформація. Звертаємо увагу, що Законом передбачено встановлення інших вимог до Учасників. Вказана вимога не була оскаржена учасниками процедури ані в судовому порядку, ані через електронну систему закупівель. Таким чином, зазначене формулювання має обґрунтовану мету, не порушує норм Закону та спрямоване на забезпечення сталого постачання продуктів харчування для Збройних Сил України».
Однак твердження ДП «ДОТ» не відповідають дійсності, оскільки вимогами що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація відповідно до пункту 3 статті 14 Закону, не стосується вимог визначених пункту 13 статті 14 Закону, зокрема підстав для відхилення пропозицій.
Отже, вищезазначене пояснення не спростовують того, що в Оголошенні наявні умови, які протирічать вимогам пункту 13 статті 14 Закону в частині відхилення пропозицій учасників.
2. В ході моніторингу встановлено, що за результатами електронного аукціону по лотам № 1, 2, 3 найбільш економічно вигідною є пропозиція
ТОВ «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ» зокрема, за лотом № 1 (аукціон завершився о 16:06), за Лотом № 3 (аукціон завершився о 15:33), за лотом № 2 (аукціон завершився о 12:21).
Відповідно до протоколу від 30.05.2025 № 3005-18 за лотом 2 ТОВ «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ» визнано переможцем спрощеної закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір.
Водночас керуючись вимог пункту 11 «Перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв» Оголошення, з метою уникнення зриву постачання продуктів харчування для потреб Збройних сил України та недопущення зниження обороноздатності країни під час дії правового режиму воєнного стану, з одним учасником (переможцем) та/або пов’язаною з ним особою у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» за результатом проведення даної спрощеної закупівлі не може бути укладено договори більше ніж за 1 (одним) лотом. Державний замовник залишає за собою право відхилити пропозицію такого учасника спрощеної закупівлі у разі, якщо пропозиція учасника виявилась найбільш економічно вигідною за результатами попередніх (за черговістю по часу аукціонів) розкриттів пропозицій у межах даної закупівлі, як таку, що не відповідає умовам оголошення, ДП «ДОТ» відповідно до протоколів від 02.06.2025 № 0206-10 (Лот 1) та від 02.06.2025 № 0206-9 (Лот 3) відхилив найбільш економічно вигідну пропозицію ТОВ «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ», відповідно до частини 13 статті 14 Закону.
Слід зазначити, що вимогами пунктом 13 статті 14 Закону передбачено виключний перелік підстав, з яких Замовник може відхилити пропозицію Учасника, та не передбачає «інших підстав» відхилення пропозицій.
Таким чином, ДП «ДОТ» безпідставно відхилено найбільш економічно вигідну пропозицію ТОВ «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ» (лот 1, 3), чим порушено вимоги частини 13 статті 14 Закону та не дотримано принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема щодо об’єктивного та неупередженого визначення переможця спрощеної закупівлі.
Зауважуємо, що пропозиція учасника ТОВ «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ» за лотом 1 складала 1 766 591 400,00 грн, за лотом 3 - 2 793 120 000,00 грн, в той час як цінова пропозиція переможця ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» (лот 1) - 1 820 279 000,00 грн, різниця склала 53 687 600,00 гривень, переможця ТОВ «Міт Пром» (лот 3) - 2 836 680 000,00 грн, різниця склала 43 560 000,00 гривень.
Отже, відхилення пропозиції ТОВ «ОХТИРКА М'ЯСОПРОДУКТ» (лот 1, 3) суперечить основним принципам здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону та призводить до ризику зайвого витрачання бюджетних коштів за лотом 1 на суму 53 687 600,00 гривень, за лотом 2 на суму 43 560 000,00 гривень.
Відповідно до пункту 7 статті 8 Закону у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Проаналізувавши електронну систему закупівель за період 2024 – 2025 роки встановлено, що підприємства – переможці закупівлі мають діючи контракти з ДОТ за предметом закупівлі продукти харчування та сушені продукти різні, а саме:
ТОВ «МІТ ПРОМ» укладено державні контракти з ДОТ по закупівлях UA-2024-11-14-017496-а (лот 7 та 8), UA-2024-11-14-017487-а та UA-2025-05-15-013240-а на загальну суму 6 140,96 млн гривень;
ТОВ «ОХТИРКА М’ЯСОПРОДУКТ» укладено державний контракт з ДОТ по закупівлі UA-2024-12-18-021619-а на суму 610,10 млн гривень;
ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» укладено державні контракти з ДОТ по закупівлі UA-2025-05-15-013240-а (лот 12) на суму 1 181,62 млн гривень.
Крім того, за процедурою UA-2024-07-04-010770-а укладено державний контракт з ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» на суму 2 024,98 млн грн., якій згідно з інформацією, оприлюдненою в ЕСЗ розірвано «У зв'язку із систематичним неналежним виконанням ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» своїх зобов'язань за Договором, що встановлено складеними Отримувачами (військовими частинами) Актами про порушення договірних зобов'язань, керуючись вимогами законодавства та умовами укладеного Договору, ДП «ДОТ» повідомив ТОВ «ТРЕЙД ГРАНІТ ІНВЕСТ» про односторонню відмову від Договору в повному обсязі (розірвання)».
Таким чином існують ризики зриву постачання продуктів харчування для потреб Збройних сил України та недопущення зниження обороноздатності країни під час дії правового режиму воєнного стану, і з іншими учасниками-переможцями зазначеної закупівлі, а отже абзац 4 пункту 11 «Перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв» не може виступати як чинник, який в законодавчому полі нівелює цей ризик. |
|