| Информация о результатах мониторинга закупки в разрезе стадий проведения процедуры закупки |
Дата закінчення моніторингу: 28 травня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів), виконання Замовником рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – комісія АМКУ, відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо реалізації спеціальних механізмів фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у місті Брюссель та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління капітального будівництва Боярської міської ради (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від «21» березня 2025 року № 1, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 07 квітня 2025 року, пояснення (інформацію, документи) Замовника, надані 13.05.2025, 16.05.2025, 21.05.2025 на запити Держаудитслужби (09.05.2025; 16.05.2025; 20.05.2025) через електронну систему закупівель.
Згідно із річним планом закупівель Замовника розмір бюджетного призначення для цієї закупівлі за кошторисом становить 66 613 675,00 грн, в тому числі: державний бюджет України – 46 629 572,5 грн; місцевий бюджет – 19 984 102,5 гривень. При цьому річний план цієї закупівлі не містить код КПКВ за яким здійснюватиметься фінансування.
Відповідно до вимог частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба 09.05.2025 та 20.05.2025 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації та документів зокрема, за рахунок якої субвенції (у разі наявності такої) з державного бюджету місцевим бюджетам здійснено фінансування зазначеної закупівлі (із зазначенням кодів програмної класифікації видатків) та чи здійснювалося фінансування даної закупівлі на виконання заходів Плану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, відповідно до інструменту Ukraine Facility.
Замовник в своїх поясненнях від 13.05.2025 та від 21.05.2025, наданих через електронну систему закупівель, зазначив, що дана закупівля здійснюється за рахунок Державного бюджету відповідно до повідомлення Державної казначейської служби від 25.03.2025 №18 (КПКВКМБ 1511262) та місцевого бюджету відповідно до рішення сесії Боярської міської ради від 10.04.2025 №67/3657 (КПКВКМБ 1511262») та, що станом на 21.05.2025 інформація щодо джерела фінансування на виконання заходів Плану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, відповідно до інструменту Ukraine Facility в Управлінні капітального будівництва відсутня.
Крім того, Замовник зазначив, що у випадку підтвердження інформації щодо виділення донорських коштів для реалізації проєкту, управління капітального будівництва Боярської міської ради забезпечить здійснення необхідних заходів для приведення документів та інформації у відповідність до вимог інструменту Ukraine Facility».
Під час моніторингу встановлено, що відповідно до Переліку проєктів за високим рівнем ризику в системі освіти для фінансування за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (облаштування укриттів), зокрема військових (військо-морських, військово-спортивних) ліцеях, ліцеях із посиленою військово-фізичною підготовкою, погодженого наказом Міністерством освіти і науки України від 26.02.2025 №370 включено проєкт «Нове будівництво укриття на території Боярського академічного ліцею «Лідер» (нове будівництво) за адресою: Україна, Київська область, Фастівський район, м. Боярка, Боярська територіальна громада, вул. П. Сагайдачного, 62».
Розподіл коштів зазначеної субвенції здійснено на виконання розділу Плану України для реалізації механізму Ukraine Facility, індикатору Плану «Інвестиція 1. Інвестиції в освіту», відповідальними за реалізацію якої є Міністерство освіти і науки, Міністерство фінансів. Найменування кроку (кількісні та якісні кроки з впровадження реформ/інвестицій) -7.12; 7.13 Забезпечення доступу до безпечної та якісної освіти.
Відповідно до індикаторів Плану для Ukraine Facility звіт Уряду (або звіт Казначейства) показує, що в державних бюджетах на 2024, 2025 Уряд виділив, зокрема на регіональний та місцевий рівень (як частина індикатора розділу «Децентралізація» щодо спрямування 5% на субнаціональний рівень), щонайменше 300 млн євро (у гривневому еквіваленті) на покращення доступу до безпечної та якісної освіти, включаючи дошкільну освіту відповідно до нового законодавства про дошкільну освіту, серед іншого на – укриття та безпечні умови в навчальних закладах тощо, строк – 2 квартал 2026 року.
Відповідно до індикаторів Плану для Ukraine Facility проміжний звіт Уряду (або звіт Казначейства) показує, що в державних бюджетах на 2024, 2025, 2026 та 2027 роки Уряд виділив, зокрема на регіональний та місцевий рівень (як частина індикатора розділу «Децентралізація» щодо спрямування 20% на субнаціональний рівень), щонайменше 650 млн євро (у гривневому еквіваленті) на покращення доступу до безпечної та якісної освіти, включаючи дошкільну освіту відповідно до нового законодавства про дошкільну освіту, серед іншого на – укриття та безпечні умови в навчальних закладах тощо, строк – 4 квартал 2027 року.
Отже, сфера дії Рамкової угоди та іншого законодавства, яке регламентує порядок реалізації інструменту Ukraine Facility поширюється на закупівлю
UA-2025-03-21-002288-a.
Регламентом Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/792 від 29.02.2024 (далі - Регламент щодо Ukraine Facility) започатковано інструмент Ukraine Facility (далі - Ukraine Facility) для покриття дефіциту фінансування України, задоволення потреб у відновленні, реконструкції та модернізації з одночасною підтримкою зусиль України у сфері реалізації реформ на шляху до вступу до Союзу.
Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX ратифіковано Рамкову угоду між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, яка набрала чинності для України з 20.06.2024 (далі – Рамкова угода).
Для реалізації механізму Ukraine Facility розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244-р схвалено План України (далі – План України), що складається з трьох компонентів: Компонент І – пряма фінансова підтримка для України; Компонент ІІ – Рамкова інвестиційна програма України; Компонент ІІІ – допомога та заходи підтримки щодо вступу до Союзу.
Згідно з частиною четвертою статті 2 Рамкової угоди закупівлі згідно з Компонентом I Ukraine Facility повинні здійснюватися відповідно до законодавства України тією мірою, якою вони відповідають вимогам, визначеним у цій Рамковій угоді.
Відповідно до пункту 20 Порядку управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1318 (далі – Порядок № 1318) Держаудитслужба здійснює державний фінансовий контроль видатків, передбачених на виконання кроків Плану, зокрема для виконання яких необхідно здійснити публічні закупівлі, виплату компенсацій та кредитів у межах виконання Плану, шляхом проведення державного фінансового аудиту, інспектування (ревізії), перевірки закупівель та моніторингу закупівель в установленому законодавством порядку.
Отже, закупівлі в рамках виконання заходів Плану України згідно з інструментом Ukraine Facility, здійснюються у відповідності до Закону та Особливостей, з урахуванням статей 3, 5, 7, 16, 17 Рамкової угоди. При цьому вимоги Рамкової угоди поширюються на закупівлі, які здійснюються за видатками, що спрямовуються на виконання програм та заходів, передбачених Планом України.
Відповідно до статті 3 Рамкової угоди «Обмежувальні заходи», а саме:
- ненадання коштів або економічних ресурсів прямо або опосередковано Особі, що підпадає під дію обмежувальних заходів, або на її користь (пункт 1 статті 3 Рамкової угоди) шляхом встановлення зобов’язання для всіх реципієнтів коштів, виплачених для здійснення заходів із реалізації реформ та інвестиційних проектів, включених до Плану, або для всіх інших фізичних осіб чи суб’єктів, залучених до їх реалізації (пункт 11 статті 9 Рамкової Угоди);
- участі Осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що підпадають під дію обмежувальних заходів, шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів (стаття 3 Рамкової угоди).
Вимогами статті 11 Регламенту щодо Ukraine Facility та статті 5 Рамкової угоди при здійсненні публічних закупівель у рамках виконання заходів Плану України передбачені правила прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання:
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиції яких не відповідають умовам, що усі поставки та матеріали повинні походити із прийнятних країн, зазначених у підпунктах (a) та (b) пункту 1 статті 5 Рамкової угоди, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн (пункт третій статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі з неприйнятних країн (країни, які не визначені пунктом 1 статті 5) не у випадках, передбачених пунктом 8 статті 5 Рамкової Угоди.
Відповідно до п. 5. Статті 5 Рамкової угоди до заходів, які спільно фінансуються суб’єктом або реалізуються під безпосереднім або опосередкованим керівництвом, або заходів, які реалізуються Україною, суб’єктами під її контролем у рамках Компонента I Ukraine Facility, застосовуються правила таких суб’єктів або України щодо прийнятності на додаток до правил, встановлених у цій Статті, у тому числі, у разі потреби, обмежень, які передбачені у пункті 7 цієї Статті та належним чином відображені в угодах про фінансування і договірних документах, підписаних із такими суб’єктами.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами:
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиція яких не містить інформації про найменування підрядника та субпідрядника (імен, прізвищ та дат народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника), як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункти ii. Та iii. пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Статтею 16 Рамкової угоди «Публічність» передбачено:
1. Україна повинна забезпечити, шляхом включення таких зобов’язань до договорів з відповідними особами та суб’єктами, щоб реципієнти фінансування Союзу під час виконання заходів Плану, визнавали походження та забезпечували публічність. Це включає, у разі потреби, зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом - Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом - Ukraine Facility», зокрема, у ході просування заходів та їх результатів, шляхом надання послідовної, дієвої та пропорційної цільової інформації для різних типів аудиторії, у тому числі для медіа та громадськості.
2. Такі заходи із забезпечення публічності, комунікацій, оприлюднення та поширення інформації повинні здійснюватися в доступному форматі та відповідати Вимогам щодо комунікації та забезпечення публічності зовнішніх дій ЄС, викладених і опублікованих Європейською Комісією, у редакції, чинній на момент виконання заходів.
Статтею 17 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо зберігання документів:
Згідно з пунктом 1 статті 17 Рамкової угоди Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів. Строк, зазначений у пункті 1 цієї Статті, переривається у разі судових процесів, включаючи розслідування OLAF або EPPO та аудити ECA, або за належним чином обґрунтованим запитом Комісії.
Однак, Замовником в тендерній документації та проєкті договору про закупівлю (додаток 3 до тендерної документації) не враховані визначені вимоги, встановлені статтями 3, 5, 7, 16,17 Рамкової угоди. |
|