| Информация о результатах мониторинга закупки в разрезе стадий проведения процедуры закупки |
Дата закінчення моніторингу: «09» травня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо зазначеної закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанові КМУ від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості), розгляду тендерних пропозицій, укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради (далі - Замовник) на 2024 рік; оголошення про проведення процедури закупівлі; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 22.03.2024 № 36; тендерну пропозицію фізичної особи-підприємця Мінаєв Андрій Олександрович (далі по тексту – ФОП Мінаєв А.О.); протокол визначення переможця торгів від 02.04.2024 № 42; повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 02 квітня 2024 року; договір про закупівлю від 08.04.2024 № 34.03-10/30; пояснення Замовника на запит органу державного фінансового контролю, отримані через електронну систему закупівель 09.05.2024.
Під час моніторингу встановлено, що пунктом 3.4 тендерної документації вимагалось, що Учасник повинен зазначити у тендерній пропозиції обсяг та вартість всіх видів робіт, зазначених у «Технічному завданні» включаючи вартість матеріалів, необхідних для виконання цих робіт.
Відповідно до «Технічного завдання» (Додаток до тендерної документації) при виконанні робіт за предметом досліджуваної процедури закупівлі в розділі «Обладнання» передбачено придбання, зокрема, дизель-генераторної установки у кількості 1 шт.
Учасником – ФОП Мінаєв Андрій Олександрович у складі тендерної пропозиції надано, поміж іншого, Локальний кошторис на придбання устаткування, меблів та інвентарю № 02-01-02, відповідно до якого при виконанні робіт за предметом закупівлі вказаним учасником передбачено придбання дизель-генераторної установки, Рн=22 кВт; (маса=0,9) у кількості 1 шт вартістю 378700,00 грн, а також Підсумкову відомість ресурсів, до якої включено: Дизель-генераторна установка, Рн=22 кВт з ціною 378700,00 грн.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
За нормами пункту 3 Особливостей №1178, під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим - шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Згідно з вимогами пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2024 році - 20 відсотків. Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.
При цьому, підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону визначено, що особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів, зокрема, як дизель-генераторні установки.
Одночасно, за вимогами підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
У наданому під час моніторингу поясненні Замовником зазначено, що Замовником було зроблено висновок, що норма щодо ступеня локалізації виробництва стосується виключно закупівлі товарів. В свою чергу, предметом закупівлі UA-2024-03-22-007763-a є роботи, а саме: капітальний ремонт приміщень. Стосовно застосування підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону Замовник зауважує, що дизель-генераторна установка, Рн=22 кВт; (маса=0,9) у кількості 1 шт. вартістю 378700,00 грн., зазначена у Локальному кошторисі та Підсумковій відомості ресурсів, є устаткуванням, що монтується, та виступає складовою частиною системи безперебійного живлення системи електропостачання укриття. Тому замовник набуває у власність не зазначену дизель-генераторну установку, а результат будівельних робіт, що свідчить про неприпустимість застосування до цієї закупівлі положень підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. З урахуванням вищенаведеного, на думку Замовника, тендерна документація по цій закупівлі не мала містити вимог про підтвердження учасниками ступеня локалізації товару, придбання якого передбачено «Технічним завданням» (Додаток до тендерної документації). Тим більше, що частина 2 статті 22 Закону взагалі не містить вимоги про обов’язковість включення до тендерної документації вимог про підтвердження учасниками ступеня локалізації товару.
Також, у наданому поясненні Замовником зазначено, що тендерна документація не повинна була містити вимоги щодо документального підтвердження учасниками ступеня локалізації товару, оскільки перелік товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва оприлюднений на офіційному веб-сайті Уповноваженого органу у формі відкритих даних і є загальнодоступною інформацією.
Проте, відповідно до пункту 13-1 Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 861 (надалі – Порядок) визначено, що Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо надання учасником процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Відтак, формуючи вимоги тендерної документації при закупівлі товарів, на які поширюється вимоги ступеня локалізації, замовникам слід вказувати на необхідність надання учасниками інформації щодо наявності запропонованого товару у переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації.
Проте, за результатами моніторингу установлено, що Замовником в тендерній документації не встановлено умову щодо застосування ступеня локалізації для учасників, чим не дотримано вимоги пункту 6-1 розділу X Закону та пункту 13-1 Порядку.
Крім того, згідно пункту 13 Порядку – Учасник, з яким укладено договір про закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, одночасно з передачею товару надає замовнику підготовлену виробником товару фактичну калькуляцію собівартості такого товару, що оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель разом із звітом про виконання договору про закупівлю.
Проте, укладений з ФОП Мінаєв А.О. договір про закупівлю від 08.04.2024 № 34.03-10/30 не містить вищезазначеної умови щодо фактичної калькуляції собівартості такого товару, наданої виробником.
Водночас, на запит під час моніторингу Замовником не надано документального підтвердження щодо відповідності пропонованого учасником ФОП Мінаєв Андрій Олександрович обладнання (Дизель-генераторної установки, Рн=22 кВт), що буде придбаватись при виконанні робіт за предметом досліджуваної процедури закупівлі, вимогам пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (відповідність ступеня локалізації виробництва товару та його підтвердження Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України).
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного Замовником здійснено досліджувану закупівлю робіт з капітального ремонту внутрішніх підвальних приміщень для облаштування споруд цивільного захисту (укриття) в будівлі (виконання яких передбачає набуття Замовником у власність товарів, визначених пунктом 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону) з порушенням вимог пункту 3 Особливостей, пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, а також пунктів 13 та 13-1 Порядку. |
|