| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 03 лютого 2021 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), повноти відображення інформації в повідомленні про намір укласти договір про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2021 рік Національна академія Державної прикордонної служби ім. Богдана Хмельницького (далі – Замовник), протоколи, затверджені рішенням уповноваженої особи Замовника від 21.01.2021 № 17 та № 16, повідомлення про намір укласти договір від 21.01.2021.
Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 3 Закону цей Закон застосовується до замовників, визначених пунктами 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону відкриті торги є основною процедурою закупівлі.
Згідно частини першої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.
Водночас, перелік підстав для застосування переговорної процедури закупівлі визначений частиною другою статті 40 Закону та є вичерпним.
Відповідно до пункту 7 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити умову застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до частини другої цієї статті.
Відповідно до пункту 8 частини шостої статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що в повідомленні про намір укласти договір Замовником зазначено умову застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 5 частини другої статті 40 Закону, а саме: якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера.
Натомість, відповідно до інформації, яка оприлюднена на веб-порталі Уповноваженого органу предметом закупівлі є товари.
При цьому, в обґрунтуванні застосування переговорної процедури закупівлі у повідомленні про намір укласти договір Замовником зазначено посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, а саме: Постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2496 «Про затвердження Правил постачання природного газу», зареєстровану в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1382/27827, що не підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, визначеної пунктом 5 частини другої статті 40 Закону.
Крім того, в обґрунтуванні застосування переговорної процедури закупівлі Замовником зазначено наступне: «Враховуючи, що у разі споживання природного газу за умови відсутності Замовника у Реєстрі споживачів постачальника споживач споживає технологічний газ Оператора ГРС, а тому з технічних причин відсутня можливість споживання природного газу будь-якого іншого постачальника, відповідно, для забезпечення потреби замовника в природному газі необхідно провести переговорну процедуру з оператором ГРМ, а саме з ТОВ «Енерджі 365» ЄДРПОУ 41447959 на підставі п.5 ч.2 ст. 40 Закону України «Про публічні закупівлі.».
Відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 № 329-VIII ринок природного газу функціонує на засадах вільної конкуренції, крім діяльності суб’єктів природних монополій. Постачання природного у розумінні цього закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності.
Слід зазначити, учасник Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (код юридичної особи в ЄДРПОУ 41447959), з яким Замовник має намір укласти договір на постачання природного газу не належить до суб`єктів господарювання (юридичних осіб), які виробляють (реалізують) товари на ринках, що перебувають у стані природної монополії та включені до реєстрів суб’єктів природних монополій у відповідних сферах органами, що здійснюють державне регулювання у сфері природних монополій, оскільки даний суб’єкт господарювання відсутній у зведеному переліку природних монополій, який відповідно до Порядку складання та ведення зведеного переліку суб`єктів природних монополій, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 № 874-р, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 року за № 2119/22431, розміщується щомісяця до 20 числа офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (http://www.amc.gov.ua).
Крім того, в вищезазначеному обґрунтуванні зазначено: «Керуючись ч. 6 ст. 41 Закону Національною академією Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького та ТОВ «Енерджі 365» ЄДРПОУ 41447959 укладено Додаткову угоду № 16-20 від 24.12.2020 року та № 17-20 від 18.01.2021 року до Договору на постачання природного газу № 511-20 від 24.07.2020 року, про продовження строку дії договору до 28.02.2021 року та закупівлю на початку 2021 року в обсязі, що не перевищує 20 % визначеної в початковому договорі про закупівлю № 511-20 від 24.07.2020 року. З метою своєчасного та повного забезпечення потреб Національної академії, 13.11.2020 року Замовником було оголошено процедуру закупівлі відкриті торги з публікацією англійською мовою № UA-2020-11-13-006870-c за предметом «Природний газ». По закінченню періоду прийому пропозицій, 21.12.2020 року було проведено пре-кваліфікацію Учасників, за результатами якого, 24.12.2020 року було подано скаргу до Антимонопольного комітету України № UA-2020-11-13-006870-c.c1, що призвело до блокування процедури. 15.01.2021 року Органом оскарження було прийнято та опубліковане рішення. Відповідно, аукціон за вищезазначеною процедурою відбувся 18.01.2021 року. За результатами аукціону, Замовником було опубліковано намір про укладення договору з переможцем процедури Протоколами уповноваженої особи № 8 та № 9 від 19.01.2021 року. Відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону, Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів. Відповідно, у Замовника відсутня можливість укладення договору з переможцем закупівлі до кінця січня 2021 року.».
Відповідно до частини п’ятої статті 33 Закону з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Враховуючи викладене, Замовник має право укласти договір з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі за номером ID: UA-2020-11-13-006870-c, починаючи з 30 січня 2021 року.
Відповідно до інформації, яка оприлюднена на веб-порталі Уповноваженого органу та зазначена в обґрунтуванні, Замовником укладено додаткові угоди № 16-20 від 24.12.2020 року та № 17-21 від 18.01.2021 року до Договору на постачання природного газу № 511-20 від 24.07.2020 року. Термін дії зазначеного договору до 28 лютого 2021 року.
Разом з тим, відповідно до частини четвертої статті 3 Закону відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюється виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом.
Зміни до цього Закону можуть вноситися виключно законом про внесення змін до цього Закону. Якщо для реалізації положень поданого проекту закону про внесення змін до цього Закону необхідні законодавчі зміни до інших законодавчих актів, такі зміни викладаються в розділі «Прикінцеві положення» (перехідні положення) проекту закону про внесення змін до цього Закону.
Враховуючи вищевикладене, здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі природного газу, споживачами, які є замовниками в розумінні Закону має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкритими торгами.
Отже, в порушення частини другої статті 40 Закону Замовник застосував переговорну процедуру для закупівлі природного без наявних підстав, передбачених частиною другою статті 40 Закону.
Крім того, за результатами моніторингу, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі не дотримано пункту 14 наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі – Наказ № 1082) щодо зазначення коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Слід зазначити, що національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 містить слідуючі позиції щодо товару, який має намір придбати Замовник згідно інформації, розміщеної в пункті 5 річного плану закупівель, а саме:
09123000-7 — Природний газ (Natural gas)
Відповідно до пункту 7 Наказу № 1082 замовник/ЦЗО/учасник/постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом. При цьому, Законом не передбачено внесення змін до повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі, яка передбачена частиною першою статті 13 Закону.
Відповідно до пункту 2 частини восьмої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі відміняється замовником у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства щодо закупівель. |
|