| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 29 квітня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; укладення договору про закупівлю; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру; правомірності внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-P-2025-02-17-008174-a); оголошення про проведення відкритих торгів; звіт про результати проведення процедури закупівлі; тендерну документацію Замовника; оприлюднене звернення за роз’ясненням щодо процедури закупівлі та відповідь Замовника на таке звернення; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; електронний протокол/повідомлення пропозиції від 03.03.2025 щодо продовження строку розгляду тендерної; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 17.03.2025 №10; тендерну пропозицію Приватного підприємства «Рома» (далі – ПП «Рома»); оприлюднене Замовником повідомлення з вимогами про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції ПП «Рома» та оприлюднені вказаним учасником документи на усунення таких невідповідностей; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; оприлюдненні ПП «Рома» як переможцем тендеру документи після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; оприлюднений договір про закупівлю від 27.03.2025 №04-03/25 та додатки до нього; додаткові угоди від 27.03.205 №1, від 02.04.2025 №2 та від 17.04.2024 №3 до договору про закупівлю від 27.03.2025 №04-03/25, а також повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, опубліковані разом з такими додатковими угодами; опубліковані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Також, за нормами частини першої статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
При цьому, у частині першій статті 41 Закону визначено, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у яких обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Слід зазначити, що відповідно до статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства, господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов.
Також, статтею 638 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору, істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї сторони має бути досягнуто згоди.
Моніторингом встановлено, що за результатами досліджуваної процедури закупівлі Замовником укладено з ПП «Рома» договір від 27.03.2025 №04-03/25 (далі – Договір №04-03/25) щодо закупівлі послуг з експлуатаційного утримання та поточного ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення Львівської області (1480,7 км).
Відповідно до умов пункту 2.1. Договору №04-03/25 підрядник повинен надати передбачені цим договором послуги Замовнику, якість яких відповідає, зокрема, Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правилам користування ними та охорони, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», ДБН А.3.1-5:2016 «Організація будівельного виробництва», СОУ 45.2-00018112-028:2008 «Забезпечення якості при будівництві, ремонті та експлуатаційному утриманні автомобільних доріг та мостових споруд», П Г.1-218-113:2009 «Технічні правила ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування України», ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання», ДСТУ 8853:2019 «Матеріали протиожеледні для автомобільних доріг. Технічні умови».
Також, за умовами пункту 2.3. Договору №04-03/25 Замовник здійснює контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами надання послуг відповідно до частини першої статті 849 Цивільного кодексу України та у порядку, передбаченому цим договором, Замовник має право контролювати якість і обсяг матеріальних ресурсів до моменту їх використання для надання послуг та в процесі надання послуг на об’єкті.
У пункті 4.5. Договору №04-03/25 визначено, що договірна ціна робіт розраховується відповідно до Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування з усіма змінами і доповненнями та згідно інших діючих нормативно-кошторисних документів.
Згідно з визначеннями у Методиці визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, затвердженій наказом Міністерства інфраструктури України від 07.10.2022 №753, матеріально-технічні ресурси – сукупність матеріальних ресурсів (матеріалів, виробів і комплектів) та технічних ресурсів (дорожніх машин та механізмів), які необхідні для виконання дорожніх робіт / надання послуг.
Окрім того, у пункті 5.3. вищевказаної Методики укрупнений показник вартості одиниці виміру виду дорожніх робіт та послуг, або конструктивного елементу містить витрати на заробітну плату робітників-будівельників, експлуатацію дорожніх машин та механізмів, дорожньо-будівельні матеріали, вироби та комплекти, загальновиробничі та адміністративні витрати, інші витрати, а також прибуток.
Однак, моніторингом встановлено, що укладений Договір №04-03/25 не містив, як невід’ємного додатку до договору, документу з інформацією про ціни на матеріальні ресурси із зазначенням у ньому найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниці його виміру, кількості, відпускної ціни, а також вартості транспортування та заготівельно-складських витрат та країни походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Необхідно зазначити, що умовами проєкту договору, який міститься у складі тендерної документації Замовника, також не передбачено наявності документу (як невід’ємного додатку до договору) з інформацією про ціни на матеріальні ресурси (із зазначенням у ньому найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниці його виміру, кількості, відпускної ціни, вартості транспортування та заготівельно-складських витрат, а також країни походження товару щодо кожної номенклатурної позиції).
Таким чином, сторонами Договору №04-03/25 при його укладанні не узгоджено умови договору, що є обов’язковою (необхідною) відповідно до норм частини першої статті 41 Закону, що суперечить нормам статті 180 Господарського кодексу України та статті 638 Цивільного кодексу України та, відповідно, є порушенням норм пунктів 3 та 17 Особливостей №1178 та частини першої статті 41 Закону.
У частині першій статті 203 Цивільного кодексу України визначено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно з положеннями статті 4 Цивільного кодексу України до актів цивільного законодавства України віднесено, зокрема, закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу, постанови Кабінету Міністрів України.
Слід зауважити, що суперечність змісту правочину Цивільному кодексу України може бути підставами недійсності правочину.
У наданому під час моніторингу поясненні Замовником зазначено, зокрема, що предмет закупівлі стосується послуг з експлуатаційного утримання та лише окремих робіт з поточного ремонту автомобільних доріг, у зв’язку з чим на момент укладення договору було неможливим відокремити частини кошторисної документації, які стосуються виключно поточного ремонту, для окремого виділення цін на матеріальні ресурси, дії Замовника щодо неоприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси, як невід’ємного додатку до договору, на момент укладання договору про закупівлю, були обумовлені специфікою предмета закупівлі та жодним чином не призвели до порушення принципів здійснення публічних закупівель.
Окрім того, Замовником у наданому поясненні зазначено, що ним вжито усі необхідні заходи дотримання вищевказаних законодавчих норм, зокрема шляхом оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси, як невід’ємного додатку до договору в електронній системі закупівель.
Так, під час моніторингу сторонами Договору №04-03/25 укладено додаткову угоду від 17.04.2025 №3, якою зокрема, доповнено договір Додатком 6 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси», що є невід’ємною частиною договору.
Вищевказана додаткова угода від 17.04.2025 №3 з додатками 18.04.2025 оприлюднені в електронній системі закупівель. |
|