| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 27 лютого 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладання договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель, відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм законодавства, відповідності умов договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода), правомірності внесення змін до договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти Варвинської селищної ради (далі – Замовник) на 2024 рік, розпорядче рішення Замовника щодо затвердження обґрунтування підстави для здійснення зазначеної закупівлі (далі – Обґрунтування) відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату укладення договору) (далі – Особливості), протокол розкриття тендерних пропозицій, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднений 26.09.2024, договір від 24.09.2024 № 190, укладений з приватним підприємством «Виробничо-комерційна фірма «АЛВИ-МЕТАЛЛ» (далі – Договір), додаткові угоди до Договору від 19.12.2024 № 1 та від 25.12.2024 № 2, пояснення та документи Замовника на запити Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (далі – Управління), оприлюднені в електронній системі закупівель 12.02.2025, 20.02.2025 та 26.02.2025.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Відповідно до норм пункту 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім виключного переліку випадків, про що зазначено у пункті 12.7 Договору.
Абзацом одинадцятим пункту 19 Особливостей передбачено, що у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням Особливостей.
Абзацом першим та третім пункту третього Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 № 610/34893, зі змінами (далі – Порядок № 1082) встановлено, що розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника. Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи.
Згідно з абзацом другим пункту третього Порядку № 1082 передбачено, що у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.
Відповідно до умов пункту 3.7 Договору «строк виконання робіт: до 25.12.2024 року».
Додатковою угодою від 25 грудня 2024 року № 2 Замовником внесені зміни до істотних умов Договору, а саме умови пунктів 14.1, 3.7 та 15.8 Договору викладено в новій редакції, згідно з якими Договір «вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та скріплення печатками і діє до 28.02.2025, але в будь-якому випадку – до повного виконання Сторонами взятих на себе зобов’язань», а строки виконання робіт по Договору: «до 28.02.2025 року» та пункт 15.8 Договору доповнено наступними словами «Додаток 5 – Календарний план виконання робіт», що є новим додатком до Договору.
Враховуючи вищезазначене, правовою підставою для внесення змін до істотних умов Договору є положення підпункту 4 пункту 19 Особливостей, а саме: «продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю», про що зазначено у додатковій угоді до Договору від 25.12.2024 № 2.
Проте, згідно з інформацію, розміщеною в електронній системі закупівель, Замовником під час публікації змін до договору закупівлі від 25.12.2024 в електронному полі «Випадки для внесення змін до істотних умов договору» вказано «дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку».
Таким чином, під час публікації змін до Договору Замовником в електронних полях не вірно вказано випадок для внесення змін до істотних умов Договору, чим порушено вимоги пункту третього Порядку № 1082.
В ході моніторингу питання наявності підстав для проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів встановлено наступне.
Відповідно до обґрунтування здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, затвердженого начальником відділу освіти Варвинської селищної ради та оприлюдненого в електронній системі закупівель 26.09.2024, підставою для застосування закупівлі без використання електронної системи закупівель згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей є відміна відкритих торгів через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з Особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 Особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Також, відповідно до вказаного обґрунтування Замовником було оголошено закупівлю за процедурою відкритих торгів UA-2024-08-16-007048-a, яка була автоматично відмінена електронною системою закупівель у зв’язку з неподанням жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах.
При цьому, відповідно до встановлених Замовником вимог до переможця торгів, які були визначені в оголошенні про проведення відкритих торгів (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за ID: UA-2024-08-16-007048-a), яку відмінено через відсутність пропозицій, встановлено, що додатком № 6 до тендерної документації передбачено, що «… переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати Замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель забезпечення виконання договору про закупівлю у вигляді банківської гарантії …».
Проте, приватним підприємством «Виробничо-комерційна фірма «АЛВИ-МЕТАЛЛ», з яким укладено Договір без застосування відкритих торгів, забезпечення виконання договору про закупівлю у вигляді банківської гарантії не надано, чим порушено вимоги підпункту 6 пункту 13 Особливостей.
На запит Управління Замовником надано пояснення, які не спростовують вищезазначеного порушення, оскільки предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 Особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
За результатами аналізу питання відповідності умов договору про закупівлю умовам Рамкової угоди встановлено наступне.
З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода. Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
У ході моніторингу встановлено, що відповідно до інформації, зазначеної Замовником під час надання відповідей на запити Управління, закупівля за номером UA-2024-09-26-011565-a здійснювалась за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти у 2024 році.
Водночас, предмет закупівлі «Капітальний ремонт харчоблоку (заходи з енергозбереження) Журавського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів ім. Г.Ф. Вороного Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області по майдану Центральному, 2 в с. Журавка Прилуцького району Чернігівської області» внесений до Розподілу обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти у 2024 році, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2024 року № 763-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2024 року №1028-р).
Розподіл коштів зазначеної субвенції здійснено на виконання індикатору Плану «Інвестиція 1. Інвестиції в освіту» Міністерством освіти і науки України, відповідальним за впровадження вказаної інвестиції. Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2024-09-26-011565-a поширюються умови Рамкової угоди.
Статтею 3 Рамкової угоди встановлені обмежувальні заходи Європейського Союзу щодо:
- ненадання коштів або економічних ресурсів прямо або опосередковано Особі, що підпадає під дію обмежувальних заходів, або на її користь (пункт 1 статті 3 Рамкової угоди) шляхом встановлення зобов’язання для всіх реципієнтів коштів, виплачених для здійснення заходів із реалізації реформ та інвестиційних проектів, включених до Плану, або для всіх інших фізичних осіб чи суб’єктів, залучених до їх реалізації. (пункт 11 статті 9 Рамкової Угоди);
- участі Осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що підпадають під дію обмежувальних заходів, шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів (стаття 3 Рамкової угоди).
Статтею 5 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання:
- участі у закупівлі міжнародних і регіональних організації, фізичних осіб, які є громадянами, і юридичних осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що фактично зареєстровані у прийнятних країнах (частина перша статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиції яких не відповідають умовам, що усі поставки та матеріали повинні походити із прийнятних країн, зазначених у підпунктах (a) та (b) пункту 1 статті 5 Рамкової угоди, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн (пункт третій статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі з неприйнятних країн (країни, які не визначені пунктом 1 статті 5) не у випадках, передбачених пунктом 8 статті 5 Рамкової Угоди.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами:
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиція яких не містить інформації про найменування підрядника та субпідрядника (імен, прізвищ та дат народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника), як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункти ii. та iii. пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Статтею 16 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо публічності:
- зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility», зокрема, допущення до участі учасника та укладення договору про закупівлю без аналогічних умов щодо зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» (пункт 1 статті 16 Рамкової Угоди).
Статтею 17 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо зберігання документів:
- Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів (пункт 1 статті 17 Рамкової Угоди).
Разом з тим, Замовником в договорі про закупівлю не враховані визначені вимоги, встановлені статтями 3, 5, 7, 16 ,17 Рамкової угоди. |
|