| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 15 листопада 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), із урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 в редакції чинній на час здійснення закупівлі (далі – Постанова №1178), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору та їх оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію із змінами, затверджену рішеннями уповноваженої особи (протоколи від 06, 12, 22 серпня 2024 року), звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації від 07, 15 серпня 2024 року, відповіді Замовника від 09, 22 серпня 2024 року, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрбудінжинірінг» (далі – ТОВ «Укрбудінжинірінг»), протокол розкриття тендерних пропозицій, вимогу про усунення невідповідностей до 13:06 год. 14 вересня 2024 року, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 17 вересня 2024 року №97, повідомлення про намір укласти договір, договір від 01 листопада 2024 року №KV05B_11 (далі – Договір), повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, додаткову угоду від 01 листопада 2024 року №1 та пояснення (інформацію та документи) Замовника, отримані 05, 11 листопада 2024 року через електронну систему закупівель.
Відповідно до вимог абзацу 2 пункту 54 Постанови №1178 фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру (далі - звернення). Усі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дня їх оприлюднення надати відповідь на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель.
За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що під час проведення закупівлі в електронній системі закупівель без ідентифікації особи 15 серпня 2024 року оприлюднено звернення за роз’ясненням до Замовника щодо змісту тендерної документації.
Проте Замовником, на порушення вимог абзацу 2 пункту 54 Постанови №1178, надано відповідь на зазначане звернення 22 серпня 2024 року, тобто з перевищенням трьохденного строку з дня його оприлюднення.
Також моніторингом установлено, що у підпункті 1.4 пункту 1 додатку 10 тендерної документації Замовником встановлено вимогу щодо наявності фінансової спроможності протягом 5 останніх календарних років, що підтверджується наданням фінансової звітності (в залежності від організаційно-правової форми учасника): копії балансів учасника (форма № 1), а для суб’єктів малого підприємництва – копії фінансового звіту учасника-суб’єкта малого підприємництва (форма № 1-м); для учасників торгів – юридичних осіб — копії звітів про фінансові результати учасника (форма № 2), а для суб’єктів малого підприємництва – копії фінансових звітів учасника-суб’єкта малого підприємництва (форма № 2-м), копії звітів про рух грошових коштів.
У разі, якщо учасник торгів є юридична чи фізична особа, яка відповідно до норм чинного законодавства не складає документи, зазначені у цьому підпункті, такий учасник подає у складі пропозиції копії тих документів, які є документами фінансової звітності для нього.
Фінансова спроможність учасника закупівлі відповідає критерію, за умови, якщо середньорічний оборот (середнє арифметичне значення річних оборотів) протягом 5 останніх календарних років (загальний досвід роботи не менше 4 років) становить не менше ніж 30% від очікуваної вартості предмета закупівлі, вказаної Замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Під річним оборотом (тотожним обсягу річного доходу) розуміються всі доходи учасника протягом року: зокрема для учасника юридичної особи: чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) + Інші операційні доходи + Інші доходи.
На виконання вищевказаних вимог учасником ТОВ «Укрбудінжинірінг» в складі тендерної пропозиції надано копії фінансових звітів малого підприємства за 2019 - 2023 роки. Відповідно до фінансових звітів малого підприємства за 2019, 2020 роки чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (код рядка 2000) у 2019 році ТОВ «Укрбудінжинірінг» становить 612640,7 тис. грн.
Однак, згідно з даними фінансового звіту малого підприємства за 2020 рік, розміщеного цим учасником в складі своїх тендерних пропозицій в інформаційно-телекомунікаційній системі публічних закупівель Prozorro (по закупівлях ID: UA-2024-05-08-007178-a, UA-2024-04-26-004126-a, UA-2024-04-10-011385-a, UA-2024-04-10-010340-a, UA-2024-02-05-015003-a), а також оприлюдненого в інформаційно-аналітичній системі пошуку і обробки інформації у сфері господарської та інших видів діяльності системи - програмної продукції «YouControl» чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (код рядка 2000) за 2019 рік (аналогічний період пеопереднього року) становить 25189,0 тис. грн. Крім того, згідно з оприлюдненим фінансовим звітом малого підприємства за 2019 рік в інформаційно-аналітичній системі пошуку і обробки інформації у сфері господарської та інших видів діяльності системи - програмної продукції «YouControl» чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (код рядка 2000) у 2019 році становить 25000 - 26000 тис. грн.
Отже, учасник ТОВ «Укрбудінжинірінг» зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів.
Відповідно до пункту 42 Постанови №1178 замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 Постанови №1178, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.
Однак, Замовник не скористався своїм правом щодо звернення за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
Окрім цього, моніторингом установлено, що інші операційні доходи (код рядка 2120) та інші доходи (код рядка 2240) у фінансових звітах малого підприємства за 2019-2024 роки відсутні. А відтак середньорічний оборот (середнє арифметичне значення річних оборотів) відповідно до даних фінансових звітів, розміщених на сайті «YouControl», протягом 5 останніх календарних років становить менше ніж 30% від очікуваної вартості предмета закупівлі ((25189,0 тис. грн (2019 рік) + 39284,5 тис. грн (2020 рік) + 22286,8 тис. грн (2021 рік) + 0 тис. грн (2022 рік) + 13656,8 тис. грн (2023 рік))/5 = 20083,42 тис. грн < 22474,67 тис. грн), чим порушено вимоги підпункту 1.4 пункту 1 додатку 10 тендерної документації.
На запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (далі – Управління) від 31 жовтня 2024 року про надання пояснень, зокрема, щодо виконання вимог тендерної документації учасником ТОВ «Укрбудінжинірінг» стосовно його фінансової спроможності та підтвердження середньорічного обороту протягом 5 останніх календарних років не менше ніж 30% від очікуваної вартості предмета закупівлі, Замовник зазначив, що «Згідно даних вебсайту https://youcontrol.com.ua/ чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) ТОВ «Укрбудінжинірінг» складає: 2019 рік - 25189,0 тис. грн.; 2020 рік - 39284,5 тис. грн.; 2021 рік - 22286,8 тис. грн.; 2022 рік - 0 тис. грн.; 2023 рік - 13656,8 тис. грн. Відповідно до пункту 2.1. Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 25 лютого 2000 року №39 у статті «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» відображається дохід від реалізації продукції, товарів, робіт і послуг без непрямих податків і зборів та інших вирахувань з доходу. Таким чином, виходячи із вимог діючого законодавства з питань фінансової звітності показники чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) подаються в тому числі без урахування ПДВ. Учасник, ТОВ «Укрбудінжинірінг», є платником податку на додану вартість. Тендерна документація містить детальний опис розуміння поняття річного обороту, проте не містить обмеження щодо системи оподаткування учасників. Таким чином, при визначенні критерію оцінки щодо підтвердження його фінансової спроможності стосовно середньорічного обороту протягом 5 останніх календарних років не менше ніж 30% від очікуваної вартості предмета закупівлі учасник, ТОВ «Укрбудінжинірінг», з урахуванням системи оподаткування учасника має наступну фінансову спроможність: 2019 рік - 30226,8 тис. грн. з ПДВ; 2020 рік – 47141,4 тис. грн. з ПДВ; 2021 рік – 26744,16 тис. грн. з ПДВ; 2022 рік - 0 тис. грн. з ПДВ; 2023 рік – 16388,16 тис. грн. з ПДВ. Отже, сумарний показник складає 120500,52 тис. грн., а відтак середньорічний оборот (середнє арифметичне значення річних оборотів) протягом 5 останніх календарних років становить 24100,104 тис. грн., що є більш 30% від очікуваної вартості предмета закупівлі 74915,58 тис. грн».
Водночас надане Замовником пояснення не спростовує виявлене порушення, оскільки у пункті 3 розділу І «Загальні положення» Національного положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 року №73 (далі – П(С)БО 1) визначено, що чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) - дохід, що визначається шляхом вирахування з доходу від реалізації продукції, товарів, робіт, послуг (у тому числі платежів від оренди об’єктів інвестиційної нерухомості) наданих знижок, вартості повернутих раніше проданих товарів, доходів, що за договорами належать комітентам (принципалам тощо), та податків і зборів.
У той же час, згідно з пунктом 2 розділу ІІ «Склад та елементи фінансової звітності» П(С)БО 1 для мікропідприємств, малих підприємств, які визнані такими відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», непідприємницьких товариств, представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності встановлюється скорочена за показниками фінансова звітність у складі балансу і звіту про фінансові результати, форма і порядок складання яких визначаються Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 25 лютого 2000 року №39 (далі -П(С)БО 25).
Так, пунктом 1 розділу І П(С)БО 25 установлено зміст і форму фінансової звітності малого підприємства в складі Балансу (форма № 1-м) і Звіту про фінансові результати (форма № 2-м) та порядок її заповнення. Показники цих звітів наводяться у тисячах гривень з одним десятковим знаком.
Згідно з пунктом 5.1. розділу II. «Фінансова звітність малого підприємства» П(С)БО 25 у статті «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» відображається дохід від реалізації продукції, товарів, робіт і послуг без непрямих податків і зборів та інших вирахувань з доходу.
Також у тендерній документації зазначено чітку вимогу до поняття річного обороту, а саме, під річним оборотом (тотожним обсягу річного доходу) розуміються всі доходи учасника протягом року для учасника юридичної особи: чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) + Інші операційні доходи + Інші доходи (підпункт 1.4 пункту 1 додатку 10 тендерної документації).
Відповідно до пункту 3 Постанови №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Постанови №1178 та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
З огляду на викладене, Замовник на порушення вимог абзацу 2 пункту 1 частини першої статті 31 Закону не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «Укрбудінжинірінг» як таку, що не відповідає кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону, а натомість уклав з ним Договір.
Згідно з Договором, строк його дії становить до 31 грудня 2024 року. Додатковою угодою від 01 листопада 2024 року №1, у зв’язку зі зміною обсягів фінансування видатків на 2025 рік, Замовник продовжив вказаний строк до 31 грудня 2025 року.
Учасник-переможець ТОВ «Укрбудінжинірінг» до укладання Договору надав забезпечення виконання договору (банківська гарантія від 25 вересня 2024 року №119175/V-2827, видана Акціонерним товариством «Альтбанк»), на суму 3 645 672,27 грн терміном дії до 31 грудня 2024 року.
Пунктом 9 частини першої статті 1 Закону визначено, що забезпечення виконання договору про закупівлю є надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником за договором про закупівлю.
Поряд з цим, відповідно до пункту 17 Постанови №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Постанови №1178 укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та Постанови №1178.
Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. У разі зміни договору зобов’язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків тощо (частина перша статті 653 Цивільного кодексу України).
Згідно із статтею 650-1 Цивільного кодексу України сторони договору можуть погодити перелік запевнень, що надаються стороною або сторонами щодо обставин, які мають значення для укладення, виконання або припинення такого договору. Сторона, яка умисно або з необережності надала іншій стороні неправдиві запевнення про обставини, що мають значення для укладення, виконання або припинення договору, зобов’язана відшкодувати стороні, яка покладалася на такі запевнення, збитки, завдані у зв’язку з неправдивістю таких запевнень, якщо інше не передбачено договором.
Також статтею 27 Закону передбачено, що замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією.
У пункті 7 розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовник визначив вимогу до забезпечення виконання договору, а саме учасник-переможець повинен внести не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору - банківську гарантію. Розмір забезпечення має складати 5 % від вартості договору. Банківська гарантія повинна діяти протягом всього строку дії договору про закупівлю.
Також, відповідно до пункту 4.4.22 Договору, підрядник зобов’язаний надати Замовнику забезпечення виконання договору у розмірі 5% від його вартості з терміном дії до повного завершення робіт за Договором, а в разі продовження з об’єктивних причин строків реалізації Договору - продовжити термін дії такого забезпечення.
На запит Управління про надання пояснень (інформації та документів) щодо виконання вимоги тендерної документації в частині внесення переможцем торгів ТОВ «Укрбудінжинірінг» забезпечення виконання Договору з урахуванням внесених змін до нього, Замовник зазначив, що «Переможцем торгів ТОВ «Укрбудінжинірінг» виконані вимоги пункту 7 Розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації в частині внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення його виконання: банківської гарантії у розмірі забезпечення 5 % від вартості Договору, що підтверджується банківською гарантією від 25 вересня 2024 року №119175/V-2827. Додатковою угодою від 01 листопада 2024 року №1 до Договору за ініціативою Замовника було продовжено строк дії договору про закупівлю та строк виконання зобов’язань щодо виконання робіт. Після підписання Договору та подальшого внесення змін до нього відсутня технічна можливість завантаження будь-яких документів Учасником».
Зважаючи на зазначене, учасник-переможець ТОВ «Укрбудінжинірінг» не продовжив термін дії банківської гарантії від 25 вересня 2024 року №119175/V-2827 на весь строк дії Договору, а саме з 01 січня 2025 року по 31 грудня 2025 року, що передбачено вимогами тендерної документації та умовами Договору. |
|