Дата створення моніторингу 20.03.2024 09:30. Дата останього редагування моніторингу 18.04.2024 16:17
Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
| ID моніторингу | UA-M-2024-03-20-000006 | |
| ID | b99714cc50ce4a35bfa33ec8b5d2e88c |
Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення.. Розкриття тендерних пропозиції, їх розгляд та оцінка. Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Моніторинг опубліковано
20.03.24
Порушення виявлені
ВИСНОВКИ
| Опис | За результатами аналізу питання визначення відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей. За результатами аналізу питання визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом – порушень не встановлено. |
| Тип виявленого порушення | встановлено порушення законодавства в частині подання та/або відхилення (не відхилення) замовником тендерної (тендерних) документації |
| Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель | З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов’язує здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо), та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття заходів. |
| Дата публікації | 01.04.2024 10:49 |
| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі | Дата закінчення моніторингу: 28 березня 2024 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, зі змінами, (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (далі – Замовник), оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 06.12.2023 № 336 (далі – тендерна документація), тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Мостопроект» (далі – ТОВ «НВФ «Мостопроект»), повідомлення про намір укласти договір від 20.12.2023; договір від 26.12.2024 № 40 на суму 2 199 988,00 грн, відповідь Замовника на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 25.03.2024 року. В ході проведення аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що на виконання норм пунктів 3 та 28 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей, та формують тендерну документацію відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. В свою чергу, пунктом 8 частини другої статті 22 Закону визначено, що тендерна документація має містити, зокрема, проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Тобто, проєкт договору про закупівлю є частиною тендерної документації. Крім того, законодавством встановлено імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору може здійснюватися виключно у випадках, визначених законодавством, вичерпний перелік яких наведено в пункті 19 Особливостей. Отже, Замовник в обов’язковому порядку зазначає перелік підстав для зміни істотних умов договору у проєкті договору про закупівлю під час формування тендерної документації. Проте, Замовником у підпункті 4 Розділу 6 «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення». В той же час предметом закупівлі є роботи, про що свідчить тендерна документація та оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями. Та в укладеному договорі від 26.12.2023 № 40 у підпункті 2.7 розділу 2 «Вартість робіт і порядок розрахунків» визначена аналогічна умова. При цьому, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками в разі, якщо предметом закупівель є товари, про що свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей. З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації та в укладеному договорі випадку зміни істотних умов для товару при закупівлі робіт, не відповідає нормі пункту 19 Особливостей та порушує вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей. |
| Виявлено порушення (так/ні) | Так |
| Дата створення | 01.04.2024 10:49 |
| Документи |
Інформація щодо оскарження у суді
| Опис | На виконання частини 10 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області повідомляє про оскарження висновку про результати моніторингу процедури закупівлі до суду. |
| Законодавство | Закон України "Про публічні закупівлі" Стаття закону: 8.10 Версія законодавства: 2020-04-19 |
| Дата публікації | 12.04.2024 16:47 |
| Дата створення | 12.04.2024 16:47 |
| Дата відкриття провадження | 17.04.2024 |
| Номер відкриття провадження | 460/3946/24 |
| Документи |
Інформація про усунення порушень/відмову від усунення/причини не можливості усунення
| Опис | Аргументовані заперечення до Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-12-06-015622-a За результатами моніторингу закупівлі Державною аудиторською службою України (надалі – Держаудитслужба) опубліковано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі «Розроблення проєктної документації на капітальний ремонт мосту з підходами через р. Случ на км 50+620 автомобільної дороги загального користування державного значення Т-18-11 Клесів – Михалин – Березне – /Н-25/, Рівненська область» (ДК 021:2015: 45220000-5 — Інженерні та будівельні роботи) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-12-06-015622-a): «2. Висновок про наявність (із зазначенням переліку статей, пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення, (порушень) законодавства: За результатами аналізу питання визначення відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей. За результатами аналізу питання визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом – порушень не встановлено. 3. Зобов'язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень): З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов’язує здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо), та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття заходів.». Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (далі – Служба) розглянуто висновок Державної аудиторської служби України. Відповідно до частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) надаємо наступні аргументовані заперечення: Пунктом 28 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (із змінами й доповненнями) (далі — Особливості) передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. В свою чергу, пунктом 8 частини другої статті 22 Закону визначено, що тендерна документація має містити, зокрема, проєкт договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов. Тобто проєкт договору про закупівлю є частиною тендерної документації. Крім того, законодавством встановлено імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору може здійснюватися виключно у випадках, визначених законодавством, вичерпний перелік яких наведено в пункті 19 Особливостей. Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю можливо, якщо у договорі зазначено перелік таких змін. Відкоригувати договір з метою включення до нього переліку підстав для зміни істотних умов після підписання договору є неможливим. Отже, замовник в обов`язковому порядку зазначає повний перелік підстав для зміни істотних умов договору у проєкті договору про закупівлю під час формування тендерної документації. Пунктом 19 Особливостей не передбачена необхідність зазначення Замовником в договорі окремих підстав для зміни його істотних умов, в залежності від того, що є предметом закупівлі товари, роботи чи послуги. Тобто замовник вказує в проєкті договору весь перелік підстав для зміни істотних умов договору, що визначений законодавством у сфері закупівель. І, навпаки, незазначення повного переліку змін істотних умов договору у проєкті договору при формуванні тендерної документації спричиняє, у подальшому, появу негативних наслідків, таких як, розірвання договору через неможливість внесення таких змін, виявлення порушень законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення моніторингу процедур публічних закупівель, притягнення уповноваженої особи до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель, накладення штрафу на службову (посадову), уповноважену особу замовника. Законодавством не передбачено окремих вимог до замовника щодо форми та змісту складеної ним тендерної документації з урахуванням особливостей предмету закупівлі (робіт чи послуг). Відповідно до наведених вище вимог щодо змісту тендерної документації, зокрема, встановлених наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.04.2016 року, № 680 «Про затвердження примірної тендерної документації» правомірно визначено серед істотних умов, що обов`язково включаються до договору про закупівлю умову, передбачену статтею 41 Закону, що в силу приписів, абзацу першого частини третьої статті 22 Закону може бути включено замовником до тендерної документації, оскільки не суперечить законодавству, яке регулює відповідні правовідносини. Крім того, враховуючи специфіку предмету закупівлі (роботи з «Розроблення проєктної документації на капітальний ремонт мосту з підходами через р. Случ на км 50+620 автомобільної дороги загального користування державного значення Т-18-11 Клесів – Михалин – Березне – /Н-25/, Рівненська область»), включення замовником до тендерної документації вказаної підстави зміни істотних умов договору (погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення), жодним чином не дискримінує учасників торгів, не перешкоджає їм реалізовувати свої права в межах проведення процедури тендерної закупівлі та, в подальшому ніяким чином не зможе вплинути на виконання сторонами умов договору, оскільки сама по собі наявність в ньому таких положень щодо істотних умов, за відсутності підстав для їх застосування, з урахуванням специфіки договору не створює для сторін такого договору жодних прав або обов`язків та носить встановлену законодавством імперативну норму. Таким чином, Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області наполягає визнати тендерну документацію, по предмету закупівлі, такою що складена без порушень згідно вимог абзацу першого частини 3 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей. |
| Дата редагування | |
| Дата створення | 08.04.2024 18:29 |
| Документи |
РІШЕННЯ ПРО ПРОВЕДЕННЯ МОНІТОРИНГУ
| Опис підстав для здійснення моніторингу | ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ 19.03.2024 № 13-з Луцьк Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 12 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113. НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедури закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. Начальник Анатолій ОМЕЛЬЧУК Додаток №1 до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 19.03.2024 № 13-з Перелік процедур закупівель для моніторингу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області. Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу: UA-2023-12-06-015622-a від 06.12.2023. Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель. |
| Дата прийняття рішення про проведення моніторингу | 19.03.2024 00:00 |
| Дата публікації | 20.03.2024 13:50 |
| Дата створення | 20.03.2024 13:50 |
| Документи |
УЧАСНИКИ МОНІТОРИНГУ
Учасники моніторингу
| Назва організації | ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.) |
| Ідентифікатор організації | UA-EDR: 40913671 |
| Адреса організації | Ukraine, Луцьк |
| Роль | Співробітник Державної аудиторської служби України |
| Контактна особа | ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.) |
+38 (0 95) 789-29-71
|
dmytrotkachuk86@gmail.com |
Дати та терміни
| Період моніторингу | 20.03.2024 13:50 - 11.04.2024 01:00 | |
| Дата публікації висновку про результати | 01.04.2024 10:49 - 16.04.2024 00:00 |