| Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель |
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов’язує здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень, зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. |
|
| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 11 жовтня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі та її розміщення, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення та оприлюднення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік Управління житлово-комунального господарства Шепетівської міської ради (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію затверджену протоколом уповноваженої особи Замовника від 30.05.2023 № 48 (далі – тендерна документація); тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «ДОРБУД СЕРВІС ГРУП»; повідомлення про намір укласти договір від 12.06.2023 та протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 12.06.2023 № 51; договір від 22.06.2023 № 138 (далі – Договір) на суму 10 936 477,20 грн, відповідь Замовника від 10.10.2023 на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області.
В ході проведення аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що на виконання норм пунктів 3 та 28 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей, та формують тендерну документацію відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, зокрема відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону – тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку Замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Так, Замовник має обов’язок щодо затвердження тендерною документацією умов укладання договору про закупівлю, а саме: згідно з пунктом 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей. Крім того, нормами пунктів 31та 36 Особливостей затверджено спосіб подання тендерних пропозицій та їх розгляд Замовником.
Проте, у пункту 6.4.1 частини 3 Розділу VI «Результати торгів та укладення договору про закупівлю» тендерної документації Замовником затверджено, що «Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Постанови укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої – п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та Особливостей.».
Тобто, при розробленні тендерної документації Замовником не враховано зміни, внесені до Особливостей Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 471, зокрема те, що норми частини другої статті 41 Закону з 20.05.2023 не застосовуються, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
Також, перелік випадків відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, який затверджений у підпунктах 1 та 2 пункту 5.3.1 частини 3 Розділу V. «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації розроблений Замовником без врахування норм абзаців 2-4 та 8 підпункту 1 та підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Крім того, пунктом 8 частини другої статті 22 Закону визначено, що тендерна документація має містити, зокрема, проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
Тобто, проєкт договору про закупівлю є частиною тендерної документації.
Крім цього, законодавством встановлено імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору може здійснюватися виключно у випадках, визначених законодавством, вичерпний перелік яких наведено в пункті 19 Особливостей.
Отже, Замовник в обов’язковому порядку зазначає перелік підстав для зміни істотних умов договору у проєкті договору про закупівлю під час формування тендерної документації.
Проте, Замовник в підпункті 2 пункту 6.4.3 частини 4 Розділу VI «Результати торгів та укладення договору про закупівлю» тендерної документації та в підпункті 2 пункту 11.3 проєкту договору (Додаток №8) затвердив випадки зміни істотних умов договору, а саме: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;».
В той же час, предметом закупівлі є послуги, про що вказано у тендерній документації та оголошенні про проведення відкритих торгів.
При цьому, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується Замовниками в разі, якщо предметом закупівель є товар, відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей.
Тобто, Замовником затверджено у тендерній документації випадку зміни істотних умов для товару при закупівлі послуг, не відповідає нормі пункту 19 Особливостей та порушує вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
Таким чином, Замовником затверджено тендерну документацію без врахування змін, внесених до Особливостей Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 471, та без врахування норм абзаців 2-4 та 8 підпункту 1 та підпункту 2 пункту 44 Особливостей, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей. |
|