| Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі |
Дата закінчення моніторингу: 26 травня 2023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій; надання учасником-переможцем документів під час укладання договору про закупівлю; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору умовам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця; правомірності внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ліцею №3 Володимирської міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік (UA-P-2023-03-20-001794-b); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника та внесені зміни до неї; опубліковане звернення за роз’ясненням щодо тендерної документації та надану Замовником відповідь на таке звернення; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; тендерну пропозицію Колективного підприємства «ПРОМЖИТЛОБУД» м.Володимир-Волинський (далі - КП «ПРОМЖИТЛОБУД»); протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 31.03.2023 №16; повідомлення про намір укласти договір; опубліковані КП «ПРОМЖИТЛОБУД» як переможцем тендеру документи та інформацію; договір від 11.04.2023 №3; додаткову угоду від 11.04.2023 №1 до вказаного договору; опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запити органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (в редакції Закону №2526-IX від 16.08.2022) постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Відповідно до норм пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
За нормою пункту 14 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначається кінцевий строк подання тендерних пропозицій.
Однак, на порушення вимог пункту 14 частини другої статті 22 Закону Замовником у тендерній документації не вказано кінцевого строку подання тендерних пропозицій, а здійснено лише посилання на інший документ (у главі 1 розділу 4 зазначено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій - відповідно до дати та часу зазначених в оголошенні про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель).
Моніторингом встановлено, що під час проведення досліджуваної процедури закупівлі UA-2023-03-21-001379-a в електронній системі закупівель було розміщено звернення до Замовника стосовно умов тендерної документації, у якому вказано, що згідно пунктом 7 розділу 3 тендерної документації ціна тендерної пропозиції (договірна ціна) учасника повинна бути розрахована відповідно до вимог Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281 (далі – Настанова №281), проте у Додатку 6 до тендерної документації у графі 2 обгрунтування (шифр норми) не всі вказані шифри відповідають Настанові №281, у звязку з чим висловдено прохання уточнити обгрунтування (шифр норми) наступних пунктів технічного завдання: «Капітальний ремонт покрівля» п.1-7, 15, 17, 26, 37, 41, 57-59, 66, 71-75, 77-82, 84-95: «Блискавкозахист і контур заземлення» п.1-14; «Електропідігрів водостічних воронок» п.1-12.
Замовником, у відповіді на вищевказане звернення (опубліковано в електронній системі закупівель) зазначено: «Виправляємо технічні помилки в підпункті 2 (шифри,норми) Капітальний ремонт покрівля» та наведено новий перелік норми (шифрів) за п.1-7, 15, 17, 26, 37, 41, 57-59, 66, 71-75, 77-82, 84-95: «Блискавкозахист і контур заземлення» п.1-14; «Електропідігрів водостічних воронок» п.1-12.
Відповідно до пункту 51 Особливостей №1178 замовник має право з власної ініціативи або за результатами звернень внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
При цьому, згідно з пунктом 51 Особливостей №1178 зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
Аналогічні умови містяться і у пунктах 2.1. та 2.2. глави 2 розділу 2 тендерної документації Замовника.
У наданому під час моніторингу на запит Західного офісу Держаудитслужби щодо внесення змін до тендерної документації та їх оприлюднення поясненні Замовником вказано, що відповідь на вищеописане звернення за роз’ясненнями до тендерної документації оприлюднена в розділі «Обговорення», де з нею мали змогу ознайомитися усі учасники процедури закупівлі, враховуючи, що норми робіт, об’єми, їх кількість та якість не змінювалися, уповноваженою особою Замовника було прийнято рішення, що це є технічна помилка, тому зміни до тендерної документації не вносилися та не публікувалися в електронній системі.
Таким чином, Замовником не оприлюднено зміни до тендерної документації, чим порушено вимоги пункту 51 Особливостей №1178.
Відповідно до пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Так, за нормою частини першої статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Проведеним моніторингом встановлено, що Замовником за результатами проведення процедури закупівлі укладено з КП «ПРОМЖИТЛОБУД» договір підряду від 11.04.2023 №3 (далі – Договір підряду №3).
Водночас, до Договору підряду №3 сторонами укладено додаткову угоду від 11.04.2023 №1, якою розділ 3 «Порядок розрахунків» укладеного дгоговору доповнено пунктом 3.9, де передбачено здійснення Замовником авансового платежу в розмірі 30% - 1 948 759,70 з ПДВ на купівлю матеріалів для надання послуг.
Відповідно до частини першої статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору, істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Також, у частині другій статті 180 Господарського кодексу України визначено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 5 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668 (які відповідно до Цивільного кодексу України визначають порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва та є обов'язковими для врахування під час укладення та виконання договорів підряду в будівництві незалежно від джерел фінансування робіт, а також форми власності замовника та підрядника (субпідрядників)) до істотних умов договору підряду віднесено, зокрема, джерела та порядок фінансування робіт (будівництва об'єкта); порядок розрахунків за виконані роботи.
Таким чином, з врахуванням положень Цивільного кодексу України та Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668, порядок розрахунків за виконані роботи є істотною умовою договору підряду.
Згідно з нормами пункту 19 Особливостей №1178 істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених у вказаному пункті Особливостей №1178.
Отже, у пункті 19 Особливостей №1178 встановлено імперативну норму щодо можливості зміни істотних умов договору про закупівлю виключно у випадках, передбачених цим пунктом Особливостей №1178.
Проведення авансування робіт за Договором підряду №3 при його укладанні, а також Проєктом договору, що міститься у Додатку №5 до тендерної документації Замовника, не передбачалося. Внесення змін, які здійснено додатковою угодою від 11.04.2023 №1 до Договору підряду №3, у переліку підстав у пункті 19 Особливостей №1178 не передбачено.
Таким чином, на порушення пункту 19 Особливостей №1178 додатковою угодою від 11.04.2023 №1 неправомірно внесено зміни до Договору підряду №3 щодо здійснення авансового платежу, за відсутності такої підстави зміни істотних умов договору в пункті 19 Особливостей №1178 (відповідно до якого істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, наведених у цьому пункті Особливостей №1178).
Слід зазначити, що відповідно до наявної у вільному публічному доступі інформації на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів (джерело інформації https://spending.gov.ua/) Замовником 19.04.2023 здійснено авансовий платіж за Договором підряду №3 в сумі 1 948 759,70 грн (30% суми договору). |
|