| Информация о результатах мониторинга закупки в разрезе стадий проведения процедуры закупки |
Дата закінчення моніторингу: 24 березня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту регіонального розвитку Київської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 30 січня 2025 року № 62 (із змінами), реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» (далі – ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП»), товариства з обмеженою відповідальністю Українська будівнича компанія (далі – ТОВ Українська будівнича компанія), товариства з обмеженою відповідальністю БК КИЇВ-М-БУД (далі – ТОВ БК КИЇВ-М-БУД), вимога про усунення невідповідностей до учасника ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» до 11.02.2025, ТОВ Українська будівнича компанія до 15.02.2025, ТОВ БК КИЇВ-М-БУД до 21.02.2025, протокол розкриття тендерних пропозицій, протокольне рішення (протокол) уповноваженої особи Замовника від 14.02.2025 № 94, від 20.02.2025 № 111 про відхилення тендерних пропозицій, протокольне рішення (протокол) уповноваженої особи Замовника від 21.02.2025 № 120 про визначення переможця, повідомлення про намір укласти договір від 21 лютого 2025 року, договір будівельного підряду по об'єкту «Капітальний ремонт багатоквартирного житлового будинку по вул. Парковій, 9, в с-щі Бородянка Бучанського району Київської області» від 03.03.2025 № 27-25 (далі – Договір № 27-25) на суму 48 200 000,00 грн у т.ч. ПДВ, пояснення (інформація та документи) Замовника отримані 10.03.2025, 11.03.2025, 21.03.2025 через електронну систему закупівель на запити Держаудитслужби.
1. Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 17 Особливостей визначено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
За нормою частини першої статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 323 Господарського кодексу України договори підряду (субпідряду) на капітальне будівництво укладаються і виконуються на загальних умовах укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону.
Порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва визначено Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві (зі змінами та доповненнями), затвердженими Постановою КМУ № 668.
Пунктом 5 Постанови КМУ № 668 визначено, що істотними умовами договору підряду, зокрема, є: джерела та порядок фінансування робіт (будівництва об'єкта).
Пунктом 83 Постанови КМУ № 668 визначено, що фінансування робіт (будівництва об'єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід'ємною частиною договору підряду. Відповідно до пункту 84 Постанови КМУ № 668 план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік - за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).
Під час проведення моніторингу встановлено, що укладений Договір № 27-25 не містить плану фінансування робіт як невід’ємної частини договору підряду.
З огляду на викладене під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба 18.03.2025 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень (інформації та документів) щодо підстав укладання Договору № 27-25 без плану фінансування робіт як невід’ємної частини договору підряду відповідно до вимог пунктів 83 та 84 Порядку укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва визначено Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві (зі змінами та доповненнями), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 (далі – Постанова КМУ № 668).
Замовник надав пояснення 21.03.2025, де зазначив, що «до Договору № 27-25 буде внесено зміни та приведено у відповідність до вимог Постанови КМУ № 668».
Отже, Замовником укладено Договір № 27-25 з ТОВ БК КИЇВ-М-БУД з порушенням вимог, встановлених пунктом 83 Постанови КМУ № 668, пункту 17 Особливостей, частини першої статті 41 Закону.
2. За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що протокольним рішенням (протоколом) від 20.02.2025 № 111 відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Українська будівнича компанія», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей, а саме:
«учасник надав у складі гарантійний лист «Про застосування заходів з захисту довкілля» Вих. № 03/02-02 від 03.02.2025, однак вищезазначений гарантійний лист не містить повного переліку заходів із захисту довкілля відповідно до вимог тендерної документації. Оскільки зазначені документи не відносяться до документів, визначених пунктом 43 Особливостей, у зв'язку з чим Замовник не звертався за усуненням невідповідностей щодо гарантійного листа Вих. № 03/02-02 від 03.02.2025».
В ході моніторингу встановлено, що відповідно до пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації «Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про загальну вартість пропозиції, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним Замовником».
Відповідно до пункту 5 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовник установлює один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону. Визначені Замовником згідно з цією статтею кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям, зазначені в Додатку 4 тендерної документації.
Додаток 4 тендерної документації «Кваліфікаційні критерії, вимоги та документи, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним критеріям та іншим вимогам Замовника» містить, зокрема, вимогу щодо надання довідки в довільній формі про те, що під час виконання робіт, які є предметом закупівлі учасником будуть застосовуватись заходи із захисту довкілля з переліком заходів.
На виконання зазначеної вимоги учасник ТОВ «Українська будівнича компанія» в складі тендерної пропозиції надав гарантійний лист в довільній формі вих. від 03.02.2025 № 03/02-02 (файл. 2.7 Гарант лист про захист довкілля.pdf) про те, що учасником ТОВ «Українська будівнича компанія» будуть застосовуватись заходи із захисту довкілля з переліком заходів.
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Під час здійснення моніторингу закупівлі Держаудитслужба, керуючись нормами частини п’ятої статті 8 Закону, 06.03.2025 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника із запитом чому не виставлено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, позаяк вимога щодо надання такого гарантійного листа Замовником віднесена до вимог, які підтверджують кваліфікаційні критерії учасника.
На зазначений запит Держаудитслужби Замовник 11.03.2023 надав пояснення, у якому, зокрема, зазначено, що «наявна невідповідність стосується технічних та якісних характеристик предмета закупівлі».
Отже, враховуючи наявність у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «Українська будівнича компанія» наданого гарантійного листа про захист довкілля, що підтверджує відповідність тендерної пропозиції учасника кваліфікаційним критеріям, встановленим у тендерній документації, Замовник на порушення пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей (щодо помилки, виправлення якої не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо) учаснику ТОВ «Українська будівнича компанія» та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідності в інформації та/або документах, які надані учасником процедури закупівлі на виконання вимог тендерної пропозиції.
Таким чином, через не розміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, учасник ТОВ «Українська будівнича компанія» не мав змоги усунути невідповідність, що призвело до безпідставного відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ Українська будівнича компанія на підставі абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, чим не дотримано принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема щодо об’єктивного та неупередженого визначення переможця спрощеної закупівлі.
Різниця між остаточною ціновою пропозицією ТОВ «Українська будівнича компанія» (44 000 000,00 грн з ПДВ) та остаточною ціновою пропозицією переможця торгів ТОВ БК КИЇВ-М-БУД (48 200 000,00 грн з ПДВ) складає 4 200 000,00 грн з ПДВ.
Враховуючи наведене Замовником порушено принципи публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності. |
|