|
Дата закінчення моніторингу: 02 червня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, в редакції від 20.04.2023 (далі – Особливості (в редакції від 20.04.2023)), розгляду тендерних пропозицій.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунальної установи Сумська гімназія №1 (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 26.04.2023, звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації від 25.04.2023 та від 27.04.2023 та відповіді Замовника на них від 25.04.2023 та від 28.04.2023, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 02.05.2023, тендерні пропозиції товариств з обмеженої відповідальністю «СУМСЬКА ДЕВЕЛОПЕРСЬКА КОМПАНІЯ» (далі – ТОВ «СУМСЬКА ДЕВЕЛОПЕРСЬКА КОМПАНІЯ») та «Будівельна компанія «ЄВРОБУДТОРГ» (далі – ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ»), вимогу про усунення невідповідностей до 09.05.2023, протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 05.05.2023 №6, від 09.05.2023 №8, від 11.05.2023 №9, повідомлення про намір укласти договір від 11.05.2023, пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 17.05.2023 та від 19.05.2023 року.
Відповідно до пункту 28 Особливостей (в редакції від 20.04.2023) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з пунктом 2 частини другої статті 22 Закону Замовник зазначає у тендерній документації один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону, підстави, встановлені статтею 17 Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до абзацу другого пункту 45 Особливостей (в редакції від 20.04.2023) у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
В свою чергу, частиною першою статті 16 Закону визначено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник у тендерній документації (пункт 5 розділу ІІІ) встановив три кваліфікаційні критерії: «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Однак, на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» відповідно до підпунктів 5.2.2 та 5.2.3 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації Замовником встановлена вимога щодо надання учасниками лише довідок певної форми, при цьому, вимоги про надання документів для підтвердження інформації, що буде зазначена учасниками у цих довідках, наприклад, документів на підтвердження права власності/користування на обладнання, трудових відносин з працівниками, кваліфікації працівників тощо, Замовником не встановлено.
Отже, на порушення вимог пункту 2 частини другої статті 22 Закону, частини першої статті 16 Закону та абзацу другого пункту 45 Особливостей (в редакції від 20.04.2023) Замовник не встановив способу документального підтвердження учасниками процедури закупівлі інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» відповідно до статті 16 Закону.
Також, моніторингом установлено, що відповідно до підпункту 5.2.3 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Замовник встановив вимогу щодо надання довідки за встановленою формою, в якій зокрема, зазначити освіту, спеціальність, розряд працівника.
У складі тендерної пропозиції ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ» міститься довідка «Про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» від 28.04.2023 №21 (с.3 файлу «3. Кваліфікація.pdf»), в якій зазначено лише освіту працівників (вища, середня спеціальна), але не вказано спеціальність та розряд, що не відповідає вимогам підпункту 5.2.3 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації Замовника.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону Замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону.
Також, за результатами моніторингу установлено, що відповідно до підпункту 5.2.4 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації для підтвердження відповідності якості робіт вимогам чинного законодавства, учасник процедури закупівлі у складі пропозиції надає копію ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, або лист в довільній формі з посиланням на інформацію щодо наявності «електронної» ліцензії на покрівельні роботи.
При цьому, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ», якого визначено переможцем торгів, міститься файл «Ліцензії СС2 та СС3.pdf», в якому надані копії декларацій про провадження господарської діяльності від 09.01.2023 №018006/23 та №018007/23, подані учасником на Порталі «Дія» відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» (далі – Постанова №314).
В наданих деклараціях, відповідно до пункту 4 додатку 1 до Постанови №314, зазначені дозвільні документи на заміну яких подані декларації – це ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з значними (СС3) наслідками та ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) наслідками.
Отже, подання декларацій про провадження господарської діяльності підтверджує відсутність у учасника ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ» ліцензій на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що не відповідає вимогам установленим Замовником у підпункті 5.2.4 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації.
Крім того, слід зазначити, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 22-2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік інформації про ліцензування господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками забезпечує Реєстр будівельної діяльності.
Згідно з пунктом 3 частини другої статті 22-2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» з використанням Реєстру будівельної діяльності створюються такі електронні документи (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю) та здійснюються такі дії, як: ліцензія на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, зміни до неї (у тому числі зміни до переліку видів робіт), відмова у її наданні, переоформлення, відмова в переоформленні, анулювання ліцензії.
Відповідно до даних, розміщених на Порталі державної електронної системи у сфері будівництва (https://e-construction.gov.ua) в Реєстрі будівельної діяльності (учасники будівництва/ліцензіати) відомості щодо наявності у ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ» електронної ліцензії також відсутні.
Отже, учасник ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ» не надав копію ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, або лист в довільній формі з посиланням на інформацію щодо наявності «електронної» ліцензії «на покрівельні роботи», що не відповідає вимогам підпункту 5.2.4 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації Замовника.
Відповідно до абзацу п’ятого підпункту 2 пункту 41 Особливостей (в редакції від 20.04.2023) Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Слід зазначити, що однією з підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «СУМСЬКА ДЕВЕЛОПЕРСЬКА КОМПАНІЯ», який подав найбільш економічно вигідну пропозицію, було те, що серед переліку видів робіт, що є додатком до ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, яка міститься у складі тендерної пропозиції зазначеного учасника (файл «Копія ліцензії.pdf»), відсутня інформація про можливість виконання «покрівельних робіт».
При цьому, у відповіді на запит Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області Замовник, зокрема, зазначив, що вимога тендерної документації передбачала необхідність або надання власне ліцензії в паперовому вигляді на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, як це передбачено для робіт, що класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середнім (СС2) та значним (СС3) наслідками, які автоматично охоплюють виконання покрівельних робіт або «електронної» ліцензії», тим самим визнавши безпідставне відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «СУМСЬКА ДЕВЕЛОПЕРСЬКА КОМПАНІЯ» з вище наведеної підстави.
Також, за результатами моніторингу установлено, що відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації учасник повинен надати кошторисну документацію (яка має складатися, зокрема, із договірної ціни (вид: тверда)), сформовану з урахуванням вимог наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» та Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» (далі – Настанова).
При цьому, відповідно до пункту 5.31 Настанови у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі: 1) стадії проектування; 2) виду будівництва; 3) технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання будівельних робіт; 4) тривалості будівництва; 5) способів фінансування будівництва; 6) виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів. Зазначені кошти враховуються у розмірі, визначеному на підставі обґрунтовувальних розрахунків підрядника, виходячи з перелічених факторів. При цьому: а) за твердої договірної ціни - в розмірі до 1,5%; б) за динамічної договірної ціни - не враховується. Розмір цих коштів залежить від повноти інформації про об’єкт замовлення та способи виконання робіт, що зменшує небезпеку непередбачених ситуацій на будівельному майданчику при виконанні робіт.
Відповідно до пункту 5.33 Настанови до складу ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) включаються кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва. Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, розраховуються виходячи зі строків будівництва, виду будівництва, структури робіт, вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, врахованих у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні), та на підставі прогнозних індексів цін виробників промислової продукції на наступні періоди, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Однак, у складі тендерної пропозиції ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ» міститься договірна ціна (файл «62_ДЦ_ДЦ_3.pdf»), в якій не враховані кошти на покриття ризиків та кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами, що не відповідає пунктам 5.31 та 5.33 Настанови та вимогам підпункту 6.1 пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації Замовника.
Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 41 Особливостей (в редакції від 20.04.2023) Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
З огляду на вище викладене, Замовник на порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону, абзацу п’ятого та другого підпункту 2 пункту 41 Особливостей (в редакції від 20.04.2023) не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «БК «ЄВРОБУДТОРГ» через невідповідність учасника кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону, а також як таку що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, а також умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та визначив його переможцем торгів. |
|